احمد کور مکریانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شیخ احمد مکریانی)

احمد کور مکریانی یا شیخ احمدکور (۱۲۲۶ اشنویه - درگذشته در سال ۱۲۸۶ شمسی در بوکان[۱]) عارف کُرد، شاعر و از مریدان مولانا خالد شهرزوری بود.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

شیخ احمد از مریدان مولانا خالد شهرزوری است، و با وصف اینکه کور مادرزاد و از هر دو چشم نابینا بود در اشعارش اقتباسات بسیاری از قرآن و حدیث و کلام عرفان و ادباء و از اشعار حافظ شیرازی درج شده‌است.

شیخ احمد اصالتاً از کردهای منطقه اشنویه و در روستای شیوه سماق که تقریباً سه کیلومتر از شهر اشنویه فاصله دارد،[۳]و در شمال شرقی آن واقع گردیده او به دلایل نامعلوی ناگزیر به ترک روستای خود شده و عازم منطقه مکریان شده و در روستای انبار بوکان ساکن شد.[۴] هرچند اطلاعات دقیقی از تاریخ تولد و مرگ احمدمکریانی در دسترس نیست اما زمان مرگ او اواسط و برخی اواخر دوره قاجار ذکر کرده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. بوکان مکری. «احمد مکریانی». دریافت‌شده در ۲۹ مهر ۱۳۹۳.[پیوند مرده]
  2. «نامه سرگشاده شهروندی از اشنویه به مردم ومسئولین بوکان». زریان. ۱۹ شهریور ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ مرداد ۱۳۹۳.
  3. «آرامگاه شاعر و عارف ربانی «ماموستا احمد کور» نیازمند بازسازی است». کانی پرس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ مرداد ۱۳۹۳.
  4. «شیخ احمدکور». بوکان اسکای. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۹ مرداد ۱۳۹۳.