شیبوساوا ایچی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیبوساوا ایچی
شیبوساوا ایچی، نفر وسط در سال ۱۹۱۵ در نیویورک
زادهٔ۱۶ مارس ۱۸۴۰
درگذشت۱۱ نوامبر ۱۹۳۱
ملیت ژاپن
پیشهکارآفرین
شناخته‌شده برایبنیانگذار
اوجی پیپر

شیبوساوا ایچی (به ژاپنی: 渋沢栄一 Shibusawa Eiichi) (زاده ۱۶ مارس ۱۸۴۰ - درگذشته ۱۱ نوامبر ۱۹۳۱) بازرگان، کارآفرین و صنعتگر ژاپنی بود، که در سال ۱۸۷۳ شرکت اوجی پیپر را تأسیس نمود. شیبوساوا اصلاحات اقتصادی زیادی را به ژاپن معرفی کرد؛ از جمله استفاده از حسابداری دوطرفه، شرکت‌‌های سهامی و بانک‌های مدرنی ‌که اسکناس صادر می‌کردند.[۱]

امروزه از شیبوساوا ایچی با نام پدر سرمایه‌داری ژاپن یاد می‌شود. وی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، در راه‌اندازی بیش از ۵۰۰ شرکت در ژاپن دخالت داشته، که برای نمونه می‌توان به: شرکت راه‌آهن توکیو، کیرین، میزوهو بانک، توکیو گس، بورس توکیو و گروه مالی میزوهو اشاره نمود.

شیبوساوا اولین بانک مدرن ژاپن مبتنی بر سهامداری را تأسیس کرد. این بانک اولین بانک ملی ژاپن بود؛ (به ژاپنی Dai Ichi Kokuritsu Ginkō، که بعدا ادغام گشته و میزوهو بانک تشکیل شده هست) که می‌توانست اسکناس های مختص به خود را چاپ کند. شیبوساوا از طریق این بانک، صدها شرکت سهامی دیگر را در ژاپن تأسیس کرد. بسیاری از این شرکت‌ها در بورس توکیو، که شیبوساوا نیز آن را تأسیس کرده، به عنوان شرکت های عرضه شده در بورس تا به امروز دوام آورده‌اند.

اتاق بازرگانی و صنایع ژاپن نیز توسط شیبوساوا تأسیس شد. او همچنین در تأسیس بسیاری از بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها (از جمله اولین دانشگاه زنان در ژاپن)، هتل امپریال توکیو و سازمان‌های خیریه‌ از جمله صلیب سرخ ژاپن مشارکت داشت.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Odagiri, Hiroyuki (1996). Technology and Industrial Development in Japan. Oxford University Press. pp. 72–73. ISBN 978-0-19-828802-2.