شورای عالی فضایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شورای عالی فضایی، نام عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل فضایی ایران است. این شورا دارای چندین عضو بوده و زیر نظر رئیس‌جمهور ایران به مسائل مربوطه رسیدگی می‌کند. این شورا در وضعیت نیمه‌فعال به‌سر می‌بُرد و با وجودی که باید طی سال‌های بعد از تأسیس حداقل ۲۰ بار تشکیل جلسه می‌داد، فقط ۳ بار جلسه تشکیل داده‌ بود اما پس از ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی این شورا احیا شد و پس از ۱۱ سال نخستین جلسه آن با حضور رئیسی برگزار شد.[۱][۲]

اساسنامه شورای عالی فضایی[ویرایش]

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵ بهمن ۸۳ بنا به پیشنهاد شماره ۴۸۰۴۲/۱۰۱ مورخ ۲۳ خرداد ۸۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۸) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -مصوب ۱۳۸۲- اساسنامه شورای عالی فضایی را تصویب کرد.[۳]

اعضای شورا[ویرایش]

تبصره ۱- در غیاب رئیس‌جمهور ریاست جلسه برعهده معاون اول رئیس‌جمهور خواهد بود.

تبصره ۲- سه نفر متخصص در علوم و فنون فضایی موضوع بند (د) این ماده به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حکم رئیس‌جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

حکم رئیس‌جمهور برای سورنا ستاری[ویرایش]

با وجودی که در ماده ۸ اساسنامه شورای عالی فضایی کشور، رسمیت جلسات شورا با حضور اکثریت اعضا و حضور رئیس‌جمهور و در غیاب وی معاون اول رئیس‌جمهور، تأکید شده‌است اما حسن روحانی با استناد به اصل ۱۲۴ قانون اساسی، مسئولیت اداره جلسات شورای عالی فضایی کشور را به سورنا ستاری، معاون علمی‌اش تفویض کرد.

منابع[ویرایش]

  1. شورای عالی فضایی در اغما/ «فضا» گرفتار دوگانگی ساختاری است
  2. «جلسات کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی هر دو هفته برگزار می‌شود». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۷-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۲۸.
  3. «اشنایی با اساس‌نامه شورای عالی فضایی». تارگاه وزارت نیرو. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۷ اسفند ۱۳۹۱.