شهرستان پشدر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نقشهٔ شهرستان‌های استان سلیمانیهٔ عراق.

شهرستان پـِشدَر یا پیشدار[۱] یا قلعه‌دِزه (به کردی سورانی: قه‌لای پشده‌ر (قه‌ڵادزێ)) شهرستانی است در استان سلیمانیه عراق.

این شهرستان با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر دارای ۵ بخش و ۲۸۵ روستا است.

منطقه پشدر از سوی خاور به کوه مامند، از سوی شمال به کوهستان قندیل، از سوی خاور به کیوَرَش و از سوی جنوب به محلی به نام دربند محدود می‌شود.

بخش‌ها[ویرایش]

قلعه‌دزه • هیرو • هلشو • ژاراوه • ناودشت • عیسوی

پشدری[ویرایش]

پشدری، نام طوایف کرد ساکن در غرب ایران در اطراف شهرستان سردشت و مهاباد وشرق عراق که در دوران سپه سالاری رضاخان زمانی که رضاخان به اتهام یاغیگری قبایل و اقوام را در نواحی مختلف ایران مورد هجوم قرار می داد و آنها را از دیار خود می کوچانید قوم پشدر(پژدر یا پشه دری) نیز از اطراف سردشت کوچانیده شدند و پس از تاسیس کشور عراق به نواحی دیگر کردستان ایران و عراق کوچ داده شدند و بسیاری از این قوم و قبیله پژدر در شهرستان قلادزه (قلعه دختر ) کردستان عراق ساکن شدند و پس از مدتی به دلیل غلبه جمعیتی ناحیه و دهستان قلادزه به نام این قوم منطقه پشدر نامیده شد. اصالت قوم پشدر ایرانی بوده و در حال حاضر نیز روابط فامیلی مارف اغا یا(معروف اغا) و بابکر اغا از بزرگان این ایل هستند بسیار گسترده اهالی روستاهای مرزی اطراف شهرستان سردشت همچون کانی زرد ، دوله خانوان و بیوران با ساکنین قلادزه گواه این مطلب می باشد. منسوب به ناحیه شهرستان قلادزه که بنام پشدر

معروف شده است.[۲][۳]

نگارخانه[ویرایش]

نمایی از پشدر

منابع[ویرایش]

وب‌گاه قلعه‌دزه[پیوند مرده] (به کردی سورانی)

  1. دانشنامهٔ جهان اسلام
  2. سیسیل جان ادموندز، کردها، ترکها، عربها، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران ۱۳۶۷ش؛ ص ۲۳۸.
  3. پِشدری