شریف شریفف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شریف شریف‌اف)
شریف شریفف
اطلاعات شخصی
نام کاملشریف نایدحاجاوُویچ شریفُف
ملیتروسیه‌ای- جمهوری آذربایجانی
زاده۱۱ نوامبر ۱۹۸۸ ‏(۳۵ سال)
چارادا، داغستان، روسیه
قد۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
ورزشی
کشور جمهوری آذربایجان
ورزشکشتی
دسته(ها)میان‌وزن
سنگین‌وزن
سبکآزاد
باشگاهآتااسپورت باکو
مربیفردوسی اومدوف

شریف شریفُف (به روسی: Шари́ф Шари́фов) (زادهٔ ۱۱ نوامبر ۱۹۸۸) کشتی‌گیر روس‌تبار کشور جمهوری آذربایجان است که در کشتی آزاد فعالیت می‌کند. شریف شریفف برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو در دستهٔ میان‌وزن است. او همچنین قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۲۰۱۱ است و در سال ۲۰۱۲ جایزه بهترین کشتی‌گیر جهان در تمام اوزان را از اتحادیه جهانی کشتی دریافت کرد.[۱] شریفف پس از مدتی به دستهٔ بالاتر (سنگین‌وزن) صعود کرد و در سال ۲۰۱۹ نایب‌قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان و نیز قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی اروپا شد.

کسب یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز مسابقات قهرمانی اروپا از دیگر افتخارات او است.[۲] شریفف در سال ۲۰۱۹ قهرمان اروپا شد و در مسابقات دستهٔ ۹۷ کیلوگرم قهرمانی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان نیز توانست با شکست کایل اسنایدر آمریکایی -قهرمان جهان و المپیک- به فینال برسد اما از عبدالرشید سعدالله‌اف از روسیه باخت و نایب‌قهرمان شد. او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز حضور داشت که با شکست دوباره برابر عبدالرشید سعدالله‌اف و رینیرس سالاس کوبایی از کسب سومین مدال المپیک خود بازماند.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

المپیک ۲۰۱۶ ریو[ویرایش]

شریف‌اف در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۸۶ کیلو حاضر بود که در دور اول و دوم بی شنگفنگ از چین و زبیگنیف بارانوفسکی از لهستان را شکست داد اما در دور بعد از عبدالرشید سعدالله‌اف کشتی‌گیر روسی شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی پترو سبالوس ونزوئلا را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.[۳]

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹[ویرایش]

شریف‌اف در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که سئو مین-وون از کره جنوبی، والری آندریتسوف از اوکراین، الیزبار اودیکادزه از گرجستان و کایل اسنایدر از آمریکا را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به عبدالرشید سعدالله‌اف از روسیه باخت و به مدال نقره وزن ۹۷ کیلوگرم رسید.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو[ویرایش]

شریف‌اف در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۰ توکیو حاضر بود که در کشتی اول به عبدالرشید سعدالله‌اف از روسیه باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در شانس مجدد الیزبار اودیکادزه از گرجستان را شکست داد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. وی در دیدار رده‌بندی به‌ رینیریس سالاس از کوبا باخت و پنجم شد.

منابع[ویرایش]

  1. «شریف شریف‌اُف، بهترین کشتی گیر سال 2012». خبرگزاری برنا.
  2. «دیتا بانک».
  3. «جدول مسابقات کشتی آزاد وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۶ ریو».

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Sharif Sharifov». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۱۲.