شرکت سی‌آرسی سهامی خاص

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شرکت سی آر سی)
محمد خاتمی
(۱۳۵۴–۱۲۹۷)
علی عبده
(۱۳۵۸–۱۳۰۳)
فاطمه پهلوی (۱۳۶۶–۱۳۰۷)

شرکت سهامی سی‌آرسی با مسئولیت محدود (CRC) یک شرکت مسئولیت محدود در ایران بود که در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد. این شرکت در ۸ فروردین ۱۳۴۲ فعالیت خود را آغاز کرد و روز ۱۸ فروردین به ثبت رسمی رسید. موسسین و سهامداران اصلی این شرکت طبق آگهی تاسیس آن عبارت بودند از: علی عبده، نورالله القانیان، امیرمحمد شریفی و هویک آقابیک. سرمایه شرکت در ابتدا ۱/۲۵۰/۰۰۰ تومان بود. علی عبده به عنوان مدیرعامل، شریفی به عنوان مدیر فنی و آقابیک به عنوان مدیر مالی انتخاب شدند. موضوع فعالیت شرکت عبارت بود از: تشکیل سازمان های ورزشی و تفریحات سالم [۱].

فاطمه پهلوی و محمد خاتمی (نظامی) از سال ۱۳۴۶ به ترکیب سهامداران شرکت سی- آر- سی اضافه شدند و در خرداد ماه ۱۳۵۷ سهام خود را فروخته و از شرکت خارج شدند. آخرین ترکیب سهامداران این شرکت در سال ۱۳۵۷ طبق آگهی روزنامه رسمی عبارت بودند از: علی عبده با ۳۳ درصد سهام، احمد خیامی با ۲۸ درصد سهام،مهدی عبده با ۱۵ درصد سهام، اصغر حدادزاده با ۱۴ درصد سهام و نورالله القانیان با ۱۰درصد سهام [۲].

این شرکت تأسیسات ورزشی در جاده قدیم شمیرانات احداث کرد که به بولینگ عبده شهرت داشت.[۳] شرکت سی‌آرسی همچنین مالک باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.[۳] دارایی‌های این شرکت پس از انقلاب با حکم دادگاه مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت.[۳] نام شرکت در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۶۵ در مجمع عمومی فوق العاده به مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران و ماهیت حقوقی آن نیز از ابتدای سال ۱۳۶۷ به سهامی خاص تغییر کرد[۴].


منابع[ویرایش]

  1. «آگهی تاسیس شرکت سی-آر- سی با مسئولیت محدود». روزنامه رسمی کشور شماره ۵۳۸۵. موسسه روزنامه رسمی. ۲۱ فروردین ۱۳۴۲.
  2. «آگهی تغییرات در شرکت سی-آر- سی با مسئولیت محدود». روزنامه رسمی کشور شماره ۹۷۵۹. موسسه روزنامه رسمی. ۲۵ خرداد ۱۳۵۷.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ حدادپور، مهدی (۲۱ دی ۱۳۸۷). «ظهور و سقوط سلطنت مدیران در پرسپولیس: شیرخواره ۴۱ ساله». روزنامه ورزشی گل (۸۵۳). دریافت‌شده در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳.
  4. «آگهی تصمیمات در شرکت سی-آر- سی با مسئولیت محدود». روزنامه رسمی کشور شماره ۱۲۲۷۴. موسسه روزنامه رسمی. ۲ اردیبهشت ۱۳۶۶.