شرکت سهامی خاص

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت سهامی خاص
tright
حوزهحقوق بازرگانی

شرکت سهامی خاص (به انگلیسی: Privately held company) گونه‌ای شرکت سهامی است که سهام آن قابل دادوستد در بورس اوراق بهادار نیست اما توسط مردم به راحتی قابل معامله است. هنگام تأسیس چنین شرکتی باید همه سرمایه آن توسط مؤسسان تأمین، و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شده باشد.

در شرکت‌های سهامی خاص، همانند شرکت با مسئولیت محدود و برخلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.

در ایران تفاوت شرکت‌های سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود این است که شرکت با حداقل سه نفر سهامدار قابل تشکیل است و سهام نیز بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل و انتقال هستند و در شرکت مسئولیت محدود سرمایه به صورت اعلامی می‌باشد و هر چقدر که اعلام شود احتیاجی به واریزی به حساب شرکت ندارد، ولی در شرکت سهامی خاص الزاماً ۳۵٪ مبلغ اعلامی می‌بایست به صورت نقد به حساب شرکت واریز گردد و ۶۵٪ در تعهد مابقی ظرف ۵ سال تادیه گردد.

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تأسیس منحصراً به‌وسیله مؤسسین تأمین می‌گردد. مدیر شرکت سهامی خاص نمی‌تواند خارج از سیستم سرمایه گذاران باشد.

شرکت سهامی خاص ثبت شرکتی است که از لحاظ ساختاری شبیه به شرکت مسئولیت محدود بوده اما سرمایه در آن به قطعات سهم یا سهام تبدیل می‌گردد. شرکت سهامی خاص شرکت بازرگانی تلقی می‌گردد و برای اخذ تسهیلات بانکی، گرفتن نمایندگی‌های یا شرکت در مناقصات[۱] و مزایده‌های دولتی و نمایشگاه‌ها از اعتبار نسبتاً خوبی برخوردار است.

به این دلیل به آن شرکت سهامی گفته می‌شود که سرمایه آن تبدیل به سهام می‌گردد. همان‌طور که گفتیم شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود بی شباهت به یکدیگر نبوده و در هر دو این شرکتها مسئولیت اعضا در صورت عدم کفایت به نسبت سرمایه یا سهام آنها می‌باشد و جهت طلب بدهی‌های شرکت در اموال شخصی آنها دخل و تصرفی وارد نمی‌شود.

ویژگی‌های اسم شرکت سهامی خاص[ویرایش]

هنگام ثبت شرکت سهامی خاص باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت عبارت «سهامی خاص» در تمام اوراق، اعلامیه‌ها و آگهی‌های شرکت به‌طور شفاف و روشن درج شود.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص[ویرایش]

سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص دست کم یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد که باید توسط خود مؤسسین تأمین گردد که از این مبلغ حداقل ۳۵٪ از آن در حسابی به نام «شرکت در شرف تأسیس» نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌گردد.

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص

از آنجایی که صاحبان شرکت سهامی خاص می‌توانند تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده خود از سیستم بانکی وام بگیرند، بنابراین در هنگام اخذ تسهیلات معمولاً باید افزایش سرمایه داشته باشند.

مدرک‌های موردنیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص[ویرایش]

۱) دو رونوشت از بنیاد نامه شرکت که سهامداران آن را امضا کرده باشند ۲) از اظهار نامه شرکت نیز دو رونوشت باید تکمیل شود ۳۵٪ از سرمایه شرکت که تعهد شده بود باید پرداخت شود و استشهاد بانکی باید برای آن تهیه شود و امضاء تمام سهامداران الزامیست در اظهارنامه ذکر شده و تاریخ مابقی سرمایه شرکت که شامل ۶۵٪ باقیمانده آن است باید در اظهارنامه ذکر شود و امتیازات سهام ممتاز شرکت نیز باید در اظهارنامه قید شود.

  1. دو رونوشت از نشست نامه مجمع عمومی تأسیس کنندگان شرکت
  2. باید انتخاب مدیران و ناظران شرکت بنا تأیید هیئت مدیره باشد و کپی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت و یک نسخه از کارت ملی تمامی اعضای شرکت
  3. اگر اعضای هیئت مدیره و ناظران شخص حقوقی باشند، یک نسخه از آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و یک نسخه برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه وکیل شخص حقوقی
  4. اصل یا یک نسخه از قیم نامه

۸) فیش ۴۰/۰۰۰ ریال باید پرداخت شود.

  1. اگر شرکت سهامدار با ملیت غیر ایرانی داشته باشد یک نسخه برابر اصل شده پاسپورت و اگر شخص حقوقی باشد، ترجمه قیم نامه اختیارنامه وکیل سهامدار غیر ایرانی و گواهی ارائه ثبت شرکت که نشان دهنده آخرین موقعیت شرکت است
  2. تمامی اعضای هیئت مدیره مؤسسین مدیر عامل و ناظران باید گواهی عدم سوء پیشینه جزایی خود را ارائه دهند.
  3. ارائه عهدنامه شرکت و عهدنامه ناظران

منابع[ویرایش]

https://www.forbes.com/2008/11/03/largest-private-companies-biz-privates08-cx_sr_1103private_land.html

https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Wiley_%26_Sons

MOHAMMADERFAN ESLAMINEJAD

جستارهای وابسته[ویرایش]

  1. «مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران». آریاتندر.