شب‌های برره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شب های برره)
شب‌های برره
ژانرتاریخی - کمدی
نویسندهنویسندگان:
پیمان قاسم‌خانی
خشایار الوند
امیرمهدی ژوله
سروش صحت
حمید برزگر
علیرضا ناظر فصیحی
بهمن معتمدیان
آزیتا ایرایی
کارگردانمهران مدیری
بازیگرانمهران مدیری
سیامک انصاری
سعید پیردوست
شقایق دهقان
محمد شیری
فلامک جنیدی
محمدرضا هدایتی
ساعد هدایتی
رضا شفیعی‌جم
هادی کاظمی
سپند امیرسلیمانی
بهنوش بختیاری
فاطمه هاشمی
اصغر حیدری
مختار سائقی
علی کاظمی
شایان احدی‌فر
حسن شکوهی
احمد ایراندوست
شهرزاد کمال‌زاده
سازنده موسیقی متنبهرام دهقانیار
آهنگ آغازمهران مدیری
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار قسمت‌ها۹۲ قسمت
تولید
تهیه‌کننده‌هاحمید آقاگلیان
مجید آقاگلیان
مدت۳۰ – ۶۰ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیپروانه باطل شده
انتشار
پس ازجایزه بزرگ
پیش ازباغ مظفر

شب‌های برره یک مجموعهٔ تلویزیونی طنز سیاسی ایرانی به نویسندگی پیمان قاسم‌خانی، تهیه‌کنندگی مجید آقاگلیان و حمید آقاگلیان و به کارگردانی مهران مدیری است. این مجموعه از تاریخ ۲ مهر ۱۳۸۴ تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ هر شب حدود ساعت ۲۰ (و در پایان دوران پخش حدود ساعت ۲۲) از شبکهٔ سه پخش می‌شد. داستان در زمان رضاشاه رخ می‌دهد و مصیبت‌های کیانوش در روستای خیالی برره را به تصویر می‌کشد. از بازیگران اصلی سریال می‌توان به سیامک انصاری و مهران مدیری اشاره کرد. این سریال در بین مردم جزء محبوب‌ترین سریال های تاریخ کمدی ایران است.

پخش این مجموعه طبق روال معمول در شب‌های محرم متوقف شد. اما در ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ که قرار بود از سر گرفته شود در بخش خبری ساعت ۲۲ شبکهٔ سوم سیما اعلام شد که این مجموعه پایان یافته و قسمت‌های دیگری از این مجموعه پخش نمی‌شود.

این سریال در شبکهٔ آی‌فیلم ۲ یک بار بازپخش شده‌است.

خلاصهٔ داستان[ویرایش]

کیانوش استقرارزاده سردبیر یک روزنامهٔ دههٔ ۱۳۱۰ خورشیدی است. او با نوشتن مقاله‌ای انتقادی علیه حکومت پهلوی به تبعید در نقاط دوردست ایران محکوم می‌شود. او در بین راه توسط یک مار (نشیمن‌گز) گزیده می‌شود و شیرفرهاد، پسر خان پایین‌برره یعنی سالارخان، او را به برره می‌آورد.

اتفاقات این مجموعه در ایران زمان رضاشاه پهلوی اتفاق می‌افتد. البته در داستان‌های متفاوت این مجموعه اشارات زیادی به مسائل روز و مفاهیم امروزی وجود دارد. در قسمت‌هایی از این مجموعه (قسمت هفتاد به بعد) اشاراتی به شخصیت‌ها و موقعیت‌های دیگری که در مجموعه‌های پیشین به کارگردانی مهران مدیری مانند ساعت خوش یا نقطه‌چین وجود داشت، نیز مشاهده می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

خرزوخان[ویرایش]

خرزوخان در اصل نام یکی از یاغی‌های برره بود که ۸۰ سال قبل به دست پدربزرگ سردارخان کشته شده بود که شخصیتی خیالی در مجموعهٔ شب‌های برره بود. هنگامی که نظام دوبرره گَرد نخود استفاده می‌کرد و دچار توهم می‌شد، خرزوخان را می‌دید. پس از این مجموعهٔ تلویزیونی، «خرزوخان» در زبان عامیانه به شخص نادیدنی، مخفی، شخصیت خیالی یا شخصی که وجود خارجی ندارد گفته می‌شود.[۱]

حواشی[ویرایش]

حسن شکوهی بازیگر و مدیر تولید مجموعهٔ تلویزیونی شب‌های برره، در گفتگویی با برنا در خصوص شایعه‌هایی که در ارتباط با پایان شب‌های برره در ایام پخش این مجموعهٔ تلویزیونی بر سر زبان‌ها افتاده بود، خاطرنشان کرد: «در آن مقطع شیطنت‌هایی بر روی فیلمنامه توسط خودمان اعمال می‌شد، همین مسئله سبب شد صدا و سیما به درخواست جمعی از مراجع قم از ادامهٔ تولید این اثر بعد از ایام محرم آن سال جلوگیری کند.»

وی در همین رابطه افزود: «در قرارداد گروه تولید با گروه فیلم و سریال شبکهٔ سوم سیما، ساخت ۱۳۵ قسمت ذکر شده بود که بنا به مشکلات رخ داده، تنها ۹۲ قسمت ساخته شد و به دستور مدیران شبکه، از ادامهٔ ساخت آن جلوگیری به عمل آمد و پروانه آن باطل شد، هرچند که پس از توقف این مجموعهٔ تلویزیونی ، به خاطر مردم و خود مجموعهٔ تلویزیونی سه ماه لوکیشن را آماده ساخت قسمت‌های بعدی کرده بودیم که متأسفانه این اتفاق هیچ وقت رخ نداد.»[۲][۳]

لوکیشن[ویرایش]

لوکیشن این سریال در یک باغ ۲۱۶۰۰ متری در منطقه سعادت آباد و بلوار کوهستان متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی [۴] قرار داشت که امروز به مرکز خرید تبدیل شده است.[۵]

پانویس[ویرایش]

  1. ^  بی‌بی‌سی فارسی.
  2. ^  وبگاه ترفند.
  3. ^  روزنامهٔ شرق.

پانویس[ویرایش]

  1. «خرزو خان». فرهنگ فارسی شهری.[پیوند مرده]
  2. «-ادعای-یکی-از-سازندگان-سریال-شب‌های-برره-در-فیلمنامه-شیطنت‌هایی-کردیم، مراجع-قم-جلوی-ادامه-سریال-را-گرفتند.html».
  3. «مراجع قم از ادامه ساخت "شبهای برره" جلوگیری کردند/ مهران مدیری نامبروان است». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۱۹.
  4. «واکنش بنیاد مستضعفان به خبر ساخت و ساز غیرمجاز در باغ ۲۲ هزار متری». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۹ خرداد ۱۳۹۷.
  5. «آیا می دانید سریال شب های برره کجا تصویر برداری شد؟». ۲۶ آذر ۱۴۰۱.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

نقد، تحلیل و نظرسنجی[ویرایش]

خبر[ویرایش]