شبکه سبلان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شبکه استانی سبلان)
شبکه سبلان
کشورایران
گستره پخشخاورمیانه
شبکهسبلان
شعار تبلیغاتیشبکه امید و اخلاق
ستاداردبیل
برنامه‌سازی
زبان(ها)ترکی آذربایجانی، فارسی
فرمت تصویر576آی-4:3(Sd)
مالکیت
شبکه‌های برادر/خواهرسهند، آذربایجان غربی، اشراق
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۱۳۷۹ خورشیدی
بسته‌شده۱۳۶۷
پیوندها
وبگاه
دسترسی
ماهواره‌ای
عربست۱۲۳۰۳/H/32000 H/۳۰۰۰۰/۱۲۲۶۵
اینتل ست ۹۰۲10987/V/۵۳۰۰
رادیوی ماهواره‌ای
IRIB ARDABIL

صدا و سیمای مرکز اردبیل موسوم به شبکهٔ سبلان که به مردم استان اردبیل اختصاص دارد، همه‌روزه برنامه‌های متعددی را به دو زبان ترکی آذربایجانی[۱][۲] و فارسی پخش می‌نماید.

ساختمان اصلی این مرکز در انتهای بلوار جام جم که نقطه پایان شهر اردبیل و شروع بزرگراه اردبیل-آستارا محسوب می‌شود واقع شده‌است. این ساختمان در همسایگی اداره کل منابع طبیعی و تیپ یکم حضرت عباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌است.

شبکهٔ استانی سیمای مرکز اردبیل، روزانه ۳ بار در ساعت‌های ۱۷:۰۰، ۱۹:۱۵ و ۲۳:۰۰ خبر پخش می‌کند که اخبار ساعت ۲۳ به دلیل پخش به زبان ترکی آذربایجانی، بیشترین مخاطب را دارد.

برنامهٔ شبانگاهی یا در اصطلاح ترکی آذربایجانی «گئجه‌لر» و کندحیاتی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این مرکز است که تاکنون با آیتم‌های مختلفی تولید و به صورت زنده پخش شده‌است و معمولاً از ساعت ۲۱ الی ۲۲ ادامه دارد.

تولید و پخش نماهنگ‌هایی به زبان‌های فارسی و ترکی و با محتوای فرهنگ محلی و سیاسی و اجتماعی روز، یکی از نقاط قوت صداوسیمای مرکز اردبیل محسوب می‌شود و باعث استقبال مردم از این نماهنگ‌ها و همچنین جذب عناوین برتر در جشنواره‌های استانی و ملی می‌گردد.

از جمله مدیران این مرکز پس از انقلاب اسلامی می‌توان به آقایان پری‌وند، علی‌اکبری، جعفری‌نیا، غفاری آذر، نواداد، قدیمی اشاره نمود. علی ملااحمدی هم‌اکنون مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل است.

لوگو این شبکه:تشکیل از سه کوه سبلان، کسری، هرم می‌باشد

منابع[ویرایش]

  1. «مشاهدهٔ قسمتی از برنامه ترکی گئجه لر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۶.
  2. مشاهدهٔ قسمتی از برنامهٔ ترکی ویژه چهارشنبه‌سوری[پیوند مرده]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]