شبنم مددزاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شبنم مددزاده (متولد ۱۳۶۷) نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج بود که از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷، توسط نیروهای امنیتی به دلایل نامعلومی بازداشت گردید و به زندان اوین انتقال داده شد. در خردادماه ۱۳۸۹ پس از یکسال و چهار ماه که از بازداشتش در زندان اوین می‌گذشت، توسط قاضی مقیسه در دادگاه شعبه ۲۸ انقلاب به اتهام ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق به ۵ سال حبس همراه با تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج محکوم شد.[۱] انتقال این زندانی سیاسی به بند معتادان به مواد مخدر موسوم به بند متادون توسط دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از گذشت ۷ ماه از بازداشتش، باعث اعتراض شدید کانون‌های مدافع حقوق بشر و پوشش وسیع رسانه‌ای در بین رسانه‌های غیرحکومتی شد.[۲][۳] این زندانی سیاسی پس از تحمل ۵ سال حبس و بدون حتی ۱ روز مرخصی در بهمن سال ۱۳۹۲ از زندان آزاد شد.[۱]

سخنرانی در کنفرانس فراخوانی از عدالت[ویرایش]

شبنم مددزاده سال ۱۳۹۵ در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس سخنرانی کرد.[۴]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «شبنم مددزاده پس از ۵ سال آزاد شد». سحام نیوز. ۱ بهمن ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۶ بهمن ۱۳۹۴.
  2. «اولیایی‌فرد: اتهام طرح شده علیه شبنم مددزاده نوعی فرافکنی است». رادیو فردا. ۶ شهریور ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۲۶ بهمن ۱۳۹۴.
  3. «نامه شبنم مددزاده از قرنطینه زندان اوین (بند متادون)، کمیته گزارشگران حقوق بشر». خبرنامه گویا. ۴ مهر ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۲۶ بهمن ۱۳۹۴.
  4. «ویدیوی سخنرانی شبنم مددزاده، زندانی سیاسی در زندان‌های اوین و گوهردشت و قرچک ورامین به مدت ۵ سال».