شاهزاده ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شاهزاده ایرانی)
شاهزاده ایران
ژانر
توسعه‌دهنده
ناشر
پدیدآور(ها)جردن مکنر
پلتفرم(ها)
نخستین انتشارشاهزاده ایران
۳ اکتبر ۱۹۸۹
آخرین انتشارشاهزاده ایران: تاج گمشده (PC, PS5,PS4,Nintendo switch, Xbox series x and s)
۱۵ ژانویه ۲۰۲۴

شاهزادهٔ ایران یا شاهزاده ایرانی (به انگلیسی: Prince of Persia) عنوان یک فرنچایز بازی ویدئویی به سبک اکشن-ماجراجویی سکوبازی است که به‌دست جردن مکنر ساخته شده‌است و در ابتدا به وسیلهٔ بوردرباند ساخته و منتشر می‌شد، و اکنون به‌دست یوبی‌سافت عرضه می‌شود. نخستین قسمت از این مجموعه در سال ۱۹۸۹ برای اپل ۲ ساخته شد. پس از موفقیت این بازی روی اپل ۲ این بازی به‌طور گسترده برای دیگر پلتفرم‌ها نیز عرضه شد. نسخه‌های بازسازی شده از این بازی به‌دست گیم‌لافت برای شبکه‌های آنلاین اکس‌باکس لایو و شبکهٔ پلی‌استیشن نیز در دسترس است.

براساس بعضی منابع سری اساسینز کرید الهام گرفته شده از سری شاهزاده ایران است.[۱][۲][۳] مکنر در آن زمان درگیر افزایش ظرفیت سری بود. این بازی‌ها به‌دست چندین شرکت مختلف تهیه و منتشر شده‌است. دو بازی اول این سری، توسط بوردرباند تولید و منتشر شد. نسخهٔ بعدی که نخستین نسخه‌ای بود که از گرافیک سه بعدی استفاده می‌کرد توسط رد اورب اینترتیمنت تهیه و توسط شرکت لرنینگ برای کامپیوتر منتشر شد و نسخه‌ای هم که برای سگا دریم کست منتشر شد به وسیلهٔ آوالانش سافت‌ویر تهیه و توسط ماتل اینتراکتیو منتشر شد. یوبی‌سافت توسعه و انتشار این سری را در سال ۲۰۰۳ با شن‌های زمان آغاز کرد.

گستردگی دنیای شاهزاده ایران[ویرایش]

بازی برای بیش از ۲۰ پلتفرم پورت شده‌است که یکی از بیشترین پورت‌هایی است که در تاریخ بازی‌های ویدیویی شده‌است.[۴][۵] خارج از دنیای ویدئویی برای سری یک فیلم، تعدادی رمان گرافیکی و اسباب بازی هم تولید شده‌است.

نسخه‌های بازی[ویرایش]

خط سیر زمانی انتشار
سری اصلی به رنگ سبز
سری شن‌های زمان به رنگ زرد
نسخه‌های اسپین آف به رنگ سیاه
۱۹۸۹شاهزاده ایران
۱۹۹۰
۱۹۹۱
۱۹۹۲
۱۹۹۳شاهزاده ایران ۲: سایه و آتش
۱۹۹۴
۱۹۹۵
۱۹۹۶
۱۹۹۷
۱۹۹۸
۱۹۹۹شاهزاده ایران سه‌بعدی
۲۰۰۰
۲۰۰۱
۲۰۰۲
۲۰۰۳شاهزاده ایران: شن‌های زمان
۲۰۰۴شاهزاده ایران: در قلمرو جنگجویان
۲۰۰۵شاهزاده ایران: دو سریر
جنگ برای شاهزاده ایران
۲۰۰۶
۲۰۰۷شاهزاده ایران کلاسیک (بازسازی شده)
۲۰۰۸شاهزاده ایران (بازی ۲۰۰۸)
شاهزاده ایران: پادشاه سرنگون شده
۲۰۰۹
۲۰۱۰شاهزاده ایران: شن‌های فراموش شده
۲۰۱۱
۲۰۱۲
۲۰۱۳شاهزاده ایران ۲: سایه و آتش (بازسازی شده)
۲۰۱۴
۲۰۱۵
۲۰۱۶
۲۰۱۷
۲۰۱۸شاهزاده ایران: فرار
۲۰۱۹
۲۰۲۰
۲۰۲۱
۲۰۲۲شاهزاده ایران: فرار ۲
۲۰۲۳
۲۰۲۴"شاهزاده ایرانی: تاج گمشده"

سری سه‌گانه اصلی[ویرایش]

سری سه‌گانه شن‌های زمان[ویرایش]

مجموعه سه‌گانه HD شده[ویرایش]

اسپین آف‌ها[ویرایش]

شاهزاده ایران: فرار[ویرایش]

در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ یوبی سافت این بازی را برای آی او اس و اندروید منتشر کرد.[۶] سبک بازی endless runner است و در بازی بازیکن این امکان را دارد که از لباس‌های نسخه‌های قبلی استفاده کند.[۷]

نسخه‌های لغو شده[ویرایش]

شاهزاده ایران: کیندرد بلید[ویرایش]

شاهزاده ایران: کیندرد بلید یک بازی در ادامه داستان شاهزاده ایران: جنگجوی درون بود و نمایش اولیه آن در ای۳ ۲۰۰۵ به نمایش درآمده بود.[۸] بازی به دلایل نامعلومی از سوی یوبی سافت لغو شد و پس از آن نسخه ای بازطراحی شده بازی با نام شاهزاده ایران: دوسریر منتشر شد تفاوت دو نسخه در انتخابی بودن شخصیت شاهزاده سیاه در نسخه کیندرد[۹][۱۰] وتفاوت در برخی از مکانیزم‌های گیم پلی مانند کشتن سریع در نسخه دوسریر بود.

شاهزاده ایران: اساسین[ویرایش]

شاهزاده ایران: اساسین یک نسخه اسپین آف از بازی شاهزاده ایران:شن‌های زمان بود و در نهایت بازی لغو شد. این بازی کاملاً از نو بازطراحی داستان‌نویسی شد و تحت عنوان اساسینز کرید منتشر شد. داستان بازی روی یک زن اساسین متمرکز است که در گروه محافظان یک شاهزاده جوان فعالیت می‌کند و باید از شاهزاده جوان محافظت و مراقبت بکند.[۱۱][۱۲]

شاهزاده ایران: رستگاری[ویرایش]

شاهزاده ایران: رستگاری یک بازی درحال توسعه توسط یوبی سافت مونترآل بود که منتشر نشد، در ۱۰ مارس ۲۰۱۲ توسط کاربری ناشناس ویدئویی از پیش رندر شده‌ای از گیم پلی این بازی در یوتیوب منتشر شد[۱۳] اما ۸سال پس از انتشار آن ویدئو در یوتیوب مورد توجه کاربران قرار گرفته و مسئله آن رسانه ای شد این ویدئو توسط کارگردان انیمیشن کای نگوین و تیمش ساخته شده،[۱۴] کریستف پریلو در صفحه شخصی خود در لینکدین اذعان کرده که سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ روی این پروژه کار می‌کرده،[۱۵] جاتان کوپر، انیماتوری که در گذشته در یوبی سافت مونترآل فعالیت می‌کرده ویدئوی منتشر شده در یوتیوب را تأیید و بیان کرده که این بازی الهام بخش آنها برای ساخت اساسینز کرید ۳ بوده‌است و دلیل لغو بازی در اختیار داشتن مالکیت پخش بازی برای جردن مکنر بوده که ازین رو سود کمی نسیب یوبی سافت می‌شده‌است.[۱۴]

کای نگوین طی ایمیلی به کوتاکو بیان داشته که «این ویدئوی هدف بازی لغو شده» بوده‌است.[۹]

در رسانه‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The Making Of: Assassin's Creed | Features | Edge Online". 2013-12-28. Archived from the original on 28 December 2013. Retrieved 2018-04-21.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  2. The series took inspiration from the novel Alamut by the Slovenian writer Vladimir Bartol, while building upon concepts from the Prince of Persia series.
  3. IGN (2019-04-09), Ubisoft CEO Yves Guillemot Discusses Company's Past, Present, & Next-Gen Future - IGN Unfiltered #41, retrieved 2019-04-10
  4. "Hardcore Gaming 101: Prince of Persia" (به انگلیسی). hardcoregameing101.net.
  5. "The Port Authority: A Few Of Gaming's Most Ported Titles" (به انگلیسی). gameinformer.com.
  6. Olmstead, Olin (26 November 2018). "Prince of Persia: Escape - Why The Level Count is a Secret". Gamasutra. Retrieved 15 March 2019.
  7. Bhushan, Kul (11 October 2018). "Prince of Persia Escape on iOS: Your first PC game is now on mobile". Hindustan Times. Retrieved 15 March 2019.
  8. «Video Games Daily | News: E3: Prince of Persia: Kindred Blades Impressions, Screens & Video». web.archive.org. ۲۰۱۵-۰۲-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ فوریه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۱.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ «That Prince Of Persia Redemption Footage Came From A Real, Canceled Game». Kotaku (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۱.
  10. Reed, Kristan (2005-05-18). "Prince Of Persia 3: Kindred Blade". Eurogamer (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-01.
  11. «The Making Of: Assassin's Creed - Edge Magazine». web.archive.org. ۲۰۱۲-۰۸-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۱.
  12. «'Assassin's Creed' Concept Art Showcases Series' Early Roots». Game Rant (به انگلیسی). ۲۰۱۲-۰۵-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۱.
  13. "Prince of Persia Redemption". Youtube (به انگلیسی). ۱۲ مارس ۲۰۱۲.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «توییتر». mobile.twitter.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۱.
  15. «Prince of Persia game scrapped in 2011, CV suggests». VG247. ۲۰۱۳-۰۱-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]