سیکو (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیکو
کارگردانمایکل مور
تهیه‌کنندهداگ ایت داگ فیلمز
فیلم‌بردارمایکل مور
تدوین‌گردن سویتلیک، جفری ریچمن کریس سوارد
تاریخ‌های انتشار
۲۰۰۷
مدت زمان
۱۲۰ دقیقه

سیکو (به انگلیسی: sicko) فیلم مستندی از مایکل مور در باره سیستم بهداشت و درمان آمریکاست. این فیلم نخستین بار در سال ۲۰۰۷ اکران شد. مور در این فیلم، سیستم بهداشت و درمان آمریکا را به کشورهایی چون انگلستان، فرانسه، کانادا و حتی کوبا مقایسه کرده و آنرا به شدت به چالش می‌کشد. خواسته نهایی فیلم، سوسیالیستی شدن بهداشت و درمان در آمریکاست و مور نشان می‌دهد که اگرچه دولت آمریکا مدعی استفاده از سیستم سرمایه داری آزاد برای بهداشت و درمان است، ولی تجارب موفقی نیز در سیستم دولتی (بخصوص در اداره سامانه بهداشت و درمان زندانها) دارد که باید آنرا به کل جامعه آمریکا تعمیم دهد.

این فیلم با بررسی شخصی بودن سلامت و بهداشت ایالات متحده، و مقایسه آن با سلامت و بهداشت سوسیالیستی و دولتی کشورهایی همچون کانادا، انگلیس، فرانسه و حتی کوباست. برای نمونه در ایالات متحده فردی برای وصل کردن سر انگشتش به دستش، باید 12000 تا 60000 دلار بپردازد در حالیکه در کشورهای دیگر همچون انگلیس، فرانسه، کوبا و کانادا هزینه بهداشت و درمان رایگان و یا حداقل ناچیز است. برای مثال در انگلیس افراد زیر 16 سال و بالای 60 سال از پرداخت هزینه های بهداشت و درمان معاف هستند و افراد دارای شغل فقط برای دارو و آن هم فقط 10 دلار معادل 6.43 پوند می‎پردازند.

منابع[ویرایش]

  • فیلم‌شناخت نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت، ترجمهٔ پریا لطیفی‌خواه، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۱۳۸۶