سینما در قزوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهر قزوین به علت داشتن سینمای تابستانه در گراند هتل و نیز داشتن مهمانخانه سلطنتی از نخستین شهرهای ایران است که فیلم در آن اکران شده است.

بر اساس گفته تاریخ شناسان، سال ۱۳۰۷ نخستین باری بود که در قزوین فیلم به نمایش در می‌آمد و پس از آن هم به سال ۱۳۰۸ مقابل گراند هتل دوباره فیلم اکران شد. در این سال همچنین در مهمانخانه هتل پارس (معروف به سینما مایاک) فیلم به روی پرده می‌رفت. در مدرسه ارامنه نیز گاهی فیلم نشان داده می شد که این محل را «سینما پاته» ذکر کرده اند. در سال ۱۳۱۰ اولین سالن سینما در قزوین در کنار گراند هتل بنام سینما تابستانه ایران ساخته شده است. سینما ایران تا چند سال پیش از انقلاب اسلامی فعال بود و سرانجام به علت آتش سوزی، متروک شد. این سینما در حال حاضر در مجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته و در حال بازسازی است.


از دیگر سالن‌های نمایش در قزوین می‌توان به سالن نمایش شهرداری یا بلدیه اشاره کرد که در زمان قاجاریه ساخته شد و در زمینه اجراء برنامه‌های کنسرت و نمایش فعال بود.[۱]

فیلم کوتاه در قزوین[ویرایش]

با پا گرفتن انجمن سینمای جوان در کشور، و حمایت از آموزش و تولید فیلم کوتاه، نسلی از فیلمسازان و هنرمندان در حوزه سینمای کوتاه در شهر قزوین نیز همزمان با شهرهای دیگر کشور پای گرفتند و جوایز ملی و بین المللی زیادی را در این رابطه کسب نمودند. دفتر انجمن سینمای جوان قزوین از جمله دفاتر پیش رو و موفق کشور بوده و هر ساله استعدادهایی را به بدنه سینمای کشور معرفی می کند.

برخی از سینما گران قزوین که در حوزه فیلم کوتاه فعال هستند: حسن لطفی، ابوالفضل سروش مهر، حمید نجفی راد، محمدرضا تیموری، عطا مجابی، امیررضا جلالیان، شهرام رحیمی، گل اندام صفری، محسن آقالر، محمد عاشقی، فرامرز طواف، رضا غیاث، ناصر جهان تیغ و ... [۲]


در سینمای بلند و حرفهای نیز افراد نامداری اهل قزوین بوده‌اند از جمله:

غلامحسین لطفی، منوچهر نوذری، زهره مجابی، تهمینه میلانی و...



منابع[ویرایش]

  1. «مدیریت تبلیغات اسلامی-معاونت فرهنگی و تبلیغی استان قزوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «کتاب تاتر و سینما در قزوین- مهدی نورمحمدی، انتشارات سايه گستر».