کورروده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سکوم)
کورروده
مکان کورروده (چپ)
Superior ileocecal fossa (cecum labeled at bottom left)
جزئیات
ساخته ازMidgut
شناسه‌ها
MeSHD002432
TA98A05.7.02.001
TA22970
FMA14541

کورروده[۱] یا سِکوم (به انگلیسی: Cecum) بخش آغازین روده بزرگ (فراخ‌روده) است که زائده آپاندیس نیز به انتهای بن‌بست آن متصل می‌شود. کورروده بین درازروده (ایلئوم) و پس‌روده (کولون) قرار دارد. در ابتدای کورروده دریچه دراز-کورروده‌ای (دریچه ایلئوسکال) قرار دارد که مانع بازگشت مدفوع از روده بزرگ به روده باریک می‌شود.

کالبدشناسی[ویرایش]

کورروده به صورت کیسهٔ بزرگ و بن‌بستی است که قسمت ابتدایی روده بزرگ را می‌سازد. کورروده در پایین دریچهٔ ایلئوسکال و در حفرهٔ تهیگاهی (ایلیاک) راست قرار دارد. کورروده بسیار کوتاه است. پهنای کورروده از درازایش بیشتر است و دارای طولی در حدود ۷ سانتی‌متر و عرضی برابر با ۶ سانتی‌متر می‌باشد.[۲]

کورروده از قدام با قوس‌های روده و صفاق و از خلف با ماهیچه مازویی بزرگ (سوآس ماژور) راست، ماهیچه تهیگاهی (ایلیاکوس) راست، عصب رانی، عصب تناسلی‌رانی (ژنیتوفمورال) و عصب پوستی‌رانی بیرونی راست مجاورت دارد. به سطح خلفی داخلی سکوم، آپاندیس متصل می‌شود.

خون‌رسانی کورروده، توسط سرخرگ‌های کورروده‌ای (سکال) پیشین و پسین (شاخه‌های شریان ایلئوکولیک) می‌باشد. سیاهرگ‌های کوروده‌ای پیشن و پسین به سیاهرگ روده‌بندی (مزانتریک) بالایی تخلیه می‌شوند. اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک (واگ) از طریق شبکهٔ مزانتریک فوقانی، کورروده را عصب‌دهی می‌کنند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • الهی، بهرام. آناتومی تنه. تهران: حسینی، ۱۳۶۵.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی en:Cecum
  1. برابرنهاده فرهنگستان زبان فارسی.
  2. حسین‌زاده طاهری، محمد حسین. ابراهیم‌زاده بیدسکان، علیرضا (۱۳۸۷آناتومی انسانی پایه، جهاد دانشگاهی مشهد، شابک ۹۶۴۳۲۴۱۸۱۵ از پارامتر ناشناخته |نوبت چاپ= صرف‌نظر شد (کمک)

پویا حسین پور