کریم ورهرام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سپهد کریم ورهرام)
کریم ورهرام
سپهبد ورهرام
استاندار آذربایجان غربی
دوره مسئولیت
تیر ۱۳۵۶ – اسفند ۱۳۵۷
پادشاهمحمدرضاشاه پهلوی
نخست‌وزیرغلامرضا ازهاری
پس ازعبدالعلی دهستانی
پیش ازاسماعیل اردلان
دوره چهارم مجلس سنا
دوره مسئولیت
۱۳۴۲ – ۱۳۴۶
حوزه انتخاباتیرضاییه، آذربایجان غربی
استاندار فارس
دوره مسئولیت
۱۳۴۱ – ۱۳۵۰
پس ازنصرالله فاطمی
پیش ازمنوچهر پیروز
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۸۸
خوی، آذربایجان غربی
درگذشته۱۳۷۰ (۸۲ سال)
پاریس، فرانسه
ملیت ایران
محل تحصیلمدرسه نظام
پیشهسیاستمدار
تخصصنظامی
خدمات نظامی
وفادارینیروهای مسلح شاهنشاهی ایران
خدمت/شاخهارتش شاهنشاهی ایران
درجهسپهبد
یگاننیروی زمینی شاهنشاهی ایران
فرماندهلشکر رضاییه

کریم ورهرام (زاده ۱۲۸۸ خوی - درگذشته ۱۳۷۰ پاریس) فرمانده نظامی و سیاست‌مدار ایرانی بود، که در فاصله سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۰ به‌عنوان استاندار فارس فعالیت می‌کرد[۱] و از ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ استانداری آذربایجان غربی را برعهده داشت.[۲] وی در دوره چهارم مجلس سنا، از ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۶ نماینده رضاییه (ارومیه) در مجلس بود. ورهرام همچنین از ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۳ فرماندهی لشکر رضاییه را برعهده داشت.[۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

کریم ورهرام در سال ۱۲۸۸ در روستای بدل آباد از توابع شهرستان خوی در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد. برادر وی حسن خان وزیری بود، که باغ معروف و بسیار بزرگی در جاده فیرورق داشت که بعد از انقلاب تبدیل به پادگان سپاه (حر) و هم‌اکنون بخش عمده ای از آن به پارک بزرگ فرورق تبدیل شده‌ است.

تحصیلات و مشاغل[ویرایش]

کریم ورهرام در سال ۱۳۰۶ وارد مدرسه نظام و پس از اخذ درجه افسری به پادگان مهاباد منتقل شد. ورهرام به علت ابراز لیاقت و توانمندی در سال ۱۳۲۳ با درجه سرهنگی و با ۱۷ سال خدمت زیر پرچم شاهنشاهی، ریس ستاد لشکر آذربایجان شد. در سال ۱۳۴۱ به دنبال اجرای قانون اصلاحات ارضی برخی زمین داران یاغی فارس از عشایر بختیاری، سر به شورش برداشته و از تقسیم اراضی خود امتناع می‌نمودند، شاه به علت آشنایی با روحیه خشک نظامی گری کریم ورهرام، او را مأمور به سرکوب این شورش‌ها و اجبار یاغیان به اطاعت از قانون در تقسیم اراضی خود با رعایا کرده و وی را با اختیارات تام به سمت استانداری فارس منصوب نمود. ورهرام توانست این شورش را پس از یک سال سرکوب و سردمداران آن را دادگاه نظامی و اعدام کند. او پس از این موفقیت محبوبیت و تقرب خاصی نزد شاه پیدا کرد و چندین مدال لیاقت به او اعطا شده و در چندین مورد در مجالس خصوصی در بار، از او تشکر و تقدیر از سوی خود شاه به عمل آمد. در سال ۱۳۴۲ سناتور انتخابی رضاییه در مجلس گردید.

فرجام[ویرایش]

سرانجام در سال ۱۳۵۷ به عنوان آخرین استاندار پهلوی در آذربایجان غربی از سوی ارتشبد اویسی گمارده شد. اما او پس از ۲ ماه کناره گیری و به فرانسه رفت. وی در سال ۱۳۷۰ در سن ۸۲ سالگی در شهر پاریس درگذشت.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «قاتل عشایر جنوب ایران چه کسی است». خبرگزاری مشرق.
  2. «کریم ورهرام». تبریز پدیا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱.
  3. «سپهبد کریم ورهرام». مجله اینترنتی ارومیه.
  4. «راسخون - ورهرام، کریم». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اكتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۶ مه ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  • شرح حال رجال سیاسی و نظامی ایران، جلد سوم.

پیوند به بیرون[ویرایش]