سولفاسالازین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سولفاسالازین
داده‌های بالینی
نام‌های تجاریAzulfidine, Salazopyrin, Sulazine, others
AHFS/Drugs.commonograph
مدلاین پلاسa682204
رده‌بندی داروهای
بارداری
روش مصرف داروby mouth
کد ATC
داده‌های فارماکوکینتیک
زیست فراهمی<۱۵٪
نیمه‌عمر حذف5-10 hours
شناسه‌ها
  • 2-hydroxy-5-[(E)-2-{4-[(pyridin-2-yl)sulfamoyl]phenyl}diazen-1-yl]benzoic acid
شمارهٔ سی‌ای‌اس
پاب‌کم CID
دراگ‌بنک
کم‌اسپایدر
UNII
KEGG
ChEMBL
CompTox Dashboard (EPA)
ECHA InfoCard100.009.069 ویرایش در ویکی‌داده
داده‌های فیزیکی و شیمیایی
فرمول شیمیاییC18H14N4O5S۱
جرم مولی398.394 g/mol g·mol−1
مدل سه بعدی (جی‌مول)
  • O=S(=O)(Nc1ccccn1)c3ccc(/N=N/c2cc(C(O)=O)c(O)cc2)cc3
  • InChI=1S/C18H14N4O5S/c23-16-9-6-13(11-15(16)18(24)25)21-20-12-4-7-14(8-5-12)28(26,27)22-17-3-1-2-10-19-17/h1-11,23H,(H,19,22)(H,۲۴٬۲۵) ✔Y
  • Key:NCEXYHBECQHGNR-UHFFFAOYSA-N ✔Y
 N✔Y (این چیست؟)  (صحت‌سنجی)

سولفاسالازین (به انگلیسی: Sulfasalazine)

رده درمانی: داروهای ضدالتهابی گوارشی.

اشکال دارویی: قرص، شربت و انما

موارد مصرف[ویرایش]

سولفاسالازین جزء داروهای ضدالتهابی می‌باشد. این دارو معمولاً برای درمان بیماران مبتلا به بیماریهای التهابی روده (کولیت اولسرو (ulcerative colitis) و کرون(Crohn’s)) استفاده می‌شود. سولفاسالازین برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده شده‌است.

مکانیسم اثر[ویرایش]

سولفاسالازین داروی ترکیبی از داروهای ضد باکتری (سولفانامید) و ضدالتهاب (۵ـآمینوسالیسیلیک اسید) است که توسط باکتریهای روده به‌سولفاپیریدن و مزالازین (۵-ASA) تجزیه می‌شود. ظاهراً جزء ضدالتهابی یعنی مزالازین (Mesalazine) یا(۵-ASA) نقش مهمتری دارد.

عوارض جانبی[ویرایش]

تهوع، بی اشتهایی، ناراحتی معده، اسهال، سردرد، عقیمی قابل برگشت در مردان و ناراحتی‌های عمومی مانند ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، مشکل در بلع، واکنشهای آلرژیک از قبیل تب و راش پوستی.

سعی کنید حین درمان با سولفاسالازین از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمایید. سولفاسالازین ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب گردد.

تداخلات دارویی[ویرایش]

سولفاسالازین ممکن است متابولیسم کبدی داروهای خوراکی ضد انعقاد را مهار کند و موجب جابه‌جایی آنها از محل‌های اتصال به پروتئین شود و در نتیجه، اثر ضد انعقادی این داروها را افزایش دهد.

مصرف همزمان با داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون (سولفونیل اوره‌ها)، اثر کاهنده قند خون را افزایش می‌دهد. این عمل احتمالاً از طریق جابه‌جایی سولفونیل اوره‌ها از محل‌های اتصال به پروتئین صورت می‌گیرد. سولفاسالازین ممکن است جذب گوارشی دیگوکسین و اسید فولیک را کاهش دهد. مصرف همزمان با داروهای اسیدی‌کننده ادرار (مانند کلرید آمونیم، اسید آسکوربیک) pH ادرار و حلالیت سولفونامید را کاهش داده و در نتیجه خطر بروز کریستالوری را افزایش می‌دهد.

مصرف همزمان با آنتی‌بیوتیک‌هایی که فلور روده را تغییر می‌دهند، ممکن است در تبدیل سولفاسالازین به سولفاپیریدین و ۵- آمینوسالیسیلیک اسید تداخل کند و اثربخشی آن را کاهش دهد. مصرف همزمان با آنتی اسیدها ممکن است موجب حل شدن زودرس قرص‌های پوشش‌دار شده و در نتیجه، جذب سیستمیک و خطر مسمومیت دارو افزایش یابد. (قرص‌های پوشش‌دار برای حل شدن در روده ساخته شده‌اند). سولفاسالازین می‌تواند جایگزین متوترکسات از محل اتصال دارو به پروتئین شده و کلیرانس کلیوی کاهش پیدا کند. لازم است بیماران از نظر سمیت خونی و عوارض جانبی گوارشی، به‌ویژه تهوع، کنترل شوند.

کودکان و زنان باردار یا شیرده[ویرایش]

سولفاسالازین نباید در کودکان کوچک‌تر از ۲ سال مصرف شود. در صورت بارداری یا قصد باردار شدن، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. سولفاسالازین نباید در اواخر حاملگی استفاده شود. سولفاسالازین نباید در دوران شیردهی مصرف شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

بیماریهای التهابی روده

مزالازین

منابع[ویرایش]

  • فرهنگ داروهای ژنریک ایران، دکتر حشمتی، ۱۳۸۷
  • سایت دارونما

پانویس[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام AHFS2016 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).