سوخو-۱۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سو-۱۷/-۲۰/-۲۲
Su-22M4 در نیروی هوایی چک
کاربری جنگنده-بمب‌افکن
کشور سازنده شوروی
تولیدکننده سوخو
نخستین پرواز ۲ اوت ۱۹۶۶
معرفی‌شده در ۱۹۷۰
وضعیت استفاده محدود
کاربر اصلی نیروی هوایی شوروی (پیشین)
نیروی هوایی سوریه
نیروی هوایی لهستان
نیروی هوایی پرو
نیروی هوافضا سپاه پاسداران
ساخته‌شده ۱۹۶۹–۱۹۹۰
تعداد ساخته‌شده ۲٬۸۶۷
توسعه‌یافته از سوخو-۷
دو فروند سوخو-۲۲ام متعلق به نیروی هوایی لهستان

سوخو-۱۷ (به روسی: Сухой Су-17) جنگنده بمب‌افکن ساخت شرکت سوخو است، بیشتر برای مقاصد ضربتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هواپیما با نوع بال متحرک ارتقا یافته بر اساس سوخو-۷ است. نوع صادراتی آن سو-۲۰ و سو-۲۲ نامگذاری می‌شود.

بال‌ها در سطحی میانی-تحتانی (پایینتر از وسط) به بدنه متصل، به عقب برگشته و متحرک هستند. جنگنده دارای یک موتور توربوجت در بدنه با یک ورودی دایره‌ای در دماغه هواپیما است.

عراق در جریان جنگ ایران و عراق از مدل‌های صادراتی این جنگنده استفاده کرد. در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ تعدادی از آن‌ها برای جلوگیری از نابودی به ایران پناه بردند.

در طول جنگ ایران و عراق ۲۳ فروند از این نوع جنگنده به وسیلهٔ اف-۱۴ تام‌کت‌های ایرانی سرنگون شدند که این آمار مورد تأیید منابع ایرانی، عراقی و غربی است.[۱] ۱۵ فروند نیز به وسیلهٔ جنگنده‌های اف-۴ فانتوم ۲ ایران سرنگون شدند.[۲] یک فروند در تاریخ ۲۷ شهریور سال ۱۴۰۱ در حین پرواز در هرمزگان دچار سانحه شد.

این جنگنده دروان خوبی را در درون جنگ سرد پیش برد اما با ورود اف-۴ میدان جنگ برای این جنگنده دیگر جای امنی نبود جنگنده‌های آمریکای به راحتی سوخو -۱۷ را شکار می‌کردند از جنگ‌های دیگری که می‌توان نام برد جنگ اعراب و اسرائیل است.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  • "Su-17,-20,-22 FITTER" (به انگلیسی). وبگاه رسمی. Retrieved 23 مرداد 1388. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  1. Iranian F-14 Tomcat Units in Combat by Tom Cooper & Farzad Bishop, 2004, Oxford: Osprey Publishing, pp. 85-88
  2. Iranian F-4 Phantom II Units in Combat by Farzad Bishop & Tom Cooper, 2003, Osprey Publishing, pp. 87–88, ISBN 1 84176 658 5