سوخت اتانول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساب ۳-۹ اسپرت‌کامبی بیوپاور که از رده E۸۵ می‌باشد که توسط شرکت ساب به بازار سوئد معرفی شده‌است.
کاشت نیشکر برای تولید سوخت اتانول در برزیل

سوخت اتانول (به انگلیسی: Ethanol fuelسوختی است از جنس اتانول یعنی همان الکلی که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود. این سوخت بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین بکار می‌رود.

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر بحساب می‌آید و می‌تواند از مواد خام کشاورزی بدست آورده شود. زیست‌اتانول می‌تواند از فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی، مانیوک و ذرت بدست آید.

تولید اتانول سوختی (برای ترابری و حمل و نقل) در جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی، از ۱۷ میلیارد لیتر به بیش از ۵۲ میلیارد لیتر رسیده‌است. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی، سهم سوخت اتانول در مصرف خودروهای بنزینی ۳٫۷٪ تا ۵٫۴٪ افزایش یافته و در سال ۲۰۰۹، تولید جهانی سوخت اتانول به ۱۹٫۵ گالن (۷۳٫۹ میلیارد لیتر) رسید.

تولید سوخت اتانول[ویرایش]

اتانول سوختی، الکلی است دو کربنی به فرمول شیمیایی C2H5OH که بر خلاف اکثر الکل‌های دیگر، عمدتاً از مواد اولیه زیستی با منشأ قندی و نشاسته ای یا سلولزی تولید می‌گردد. تولید اتانول سوختی از مواد اولیه پتروشیمیایی (اتیلن یا گاز سنتر) هم امکان‌پذیر است (اتانول سنتیتیک)، اما امروزه درصد بسیار کمی از تولید جهانی اتانول (کمتر از ۵ درصد) از مواد اولیه غیر زیستی صورت می‌پذیرد، همین درصد اندک هم با روندی کاهشی همراه می‌باشد؛ لذا با توجه به تولید بیش از ۹۵ درصد اتانول سوختی جهان از مواد اولیه زیستی، از نام اتانول زیستی یا بیواتانول برای آن استفاده می‌شود.

اتانول سوختی، یا خود به عنوان جایگزین بنزین مورد استفاده قرا می‌گیرد (به صورت سوخت اتانولی E85، و به ندرت E100) یا به عنوان افزودنی اکتان افزا و اکسیژن‌زا به بنزین اضافه می‌گردد (برای مثال به صورت بنزین E5، E10و یا E15). در مواردی نیز اتانول جایگزین بخشی از بنزین مصرفی خودرو می‌گردد (E25 ,E35).

کاربرد[ویرایش]

سوخت اتانول بیشتر در ایالات متحده و برزیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دو کشور در سال ۲۰۰۹ روی هم ۸۹٪ اتانول سوختی جهان را تولید کردند. هم‌اکنون در ایالات متحده بیشتر خودروها توانایی داشتن بیش از ۱۰٪ سوخت اتانول (سوخت اتانول به‌اضافه سوخت اصلی) را داشته و در برخی ایالت‌ها و شهرهای این کشور، کاربری بنزین ۱۰٪ اتانول‌دار اجباری شده‌است. در برزیل نیز از سال ۱۹۷۶ میلادی، بکاربردن آمیخته بنزین و سوخت اتانول اجباری شده و در سال ۲۰۰۷، مقدار حقوقی هر یک در این آمیخته به صورت ۲۵٪ سوخت اتانول و ۷۵٪ بنزین (E۲۵) آگاهی داده شد. علاوه بر این در سال ۲۰۱۰ برزیل بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودروی ویژه که توانایی کاربری سوخت اتانول به صورت مستقیم را دارند، داشته‌است (که به E۱۰۰).

جستارهای وابسته[ویرایش]