سنگ‌نگاره اهورامزدا و اردشیر بابکان

مختصات: ۲۹°۵۹′۱۹″شمالی ۵۲°۵۲′۱۹″شرقی / ۲۹٫۹۸۸۶۱۱°شمالی ۵۲٫۸۷۱۹۴۴°شرقی / 29.988611; 52.871944
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سنگ‌نگاره اهورامزدا و اردشیربابکان
Map
نامسنگ‌نگاره اهورامزدا و اردشیربابکان
کشورایران
استانفارس
شهرستانمرودشت
اطلاعات اثر
نوع بناسنگ نگاره
کاربرییادمان
دیرینگیحدود ۲۳۵ میلادی
دورهٔ ساخت اثرساسانیان
بانی اثراردشیر بابکان
مالک فعلی اثرسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

سنگ‌نگاره اهورامزدا و اردشیربابکان یکی از نقوش بازمانده از دورهٔ ساسانی است که در گوشهٔ شرقی محوطهٔ نقش رستم، بر سینهٔ صخره‌ای تراشیده شده که ۲ متر از سطح زمین، فاصله دارد و دارای ۶٫۶۵ متر پهنا و ۲٫۴۰ متر بلندا است.

در این نقش، اردشیر بابکان در سوی چپ مجلس، سوار بر اسبی، کنده‌کاری شده و روبه‌روی او، اهورامزدا که او نیز سوار است و از نیم‌رخ نقش شده، قرار دارد. پشت سر اردشیر، احتمالاً کرتیر یا ابرسام ایستاده‌است.[۱] زیرپای اسب اردشیر پیکر بی‌جان اردوان چهارم به‌خاک افتاده و قرینهٔ آن در زیر پای اسب اهورامزدا نیز، نقش شده‌است.[۲]

اهورامزدا دست راستش را به سوی اردشیر دراز کرده و حلقه‌ای (دیهیم شهریاری) را به او اهدا می‌کند و در دست چپش شاخه‌های برسم را نگه داشته‌است.

بر روی سینهٔ اسب اردشیر، سنگ‌نوشته‌ای به سه زبان پارسی میانه، زبان پارتی، و زبان یونانی میانه وجود دارد که ترجمهٔ آن، چنین است: «این است پیکر مزداپرست، خداوندگار اردشیر، شاهان‌شاهِ «ایران»، که چهر (=نژاد) از ایزدان دارد، پورِ (=پسر) خداوندگار پاپک، شاه.»

سنگ‌نوشته اردشیر بابکان

بر روی اسب اهورامزدا هم متنی سه زبانه کنده شده که ترجمه‌اش در زبان یونانی، «این است پیکر یزدان زئوس» و در متون پهلوی «این است پیکر خداوند اهورامزدا» می‌باشد.[۳]

کپی سنگ‌نوشته

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • شهبازی، علیرضا شاپور (۱۳۵۷). شرح مصور نقش رستم. تهران: بنداد تحقیقات هخامنشی.
  • Shavarebi, Ehsan (2017). "The so-called 'Thronfolgerprägungen' of Ardashīr I reconsidered". I: 627–630. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)