سنگر (رشت)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سنگر (شهر))
سنگر
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرشت
بخشسنگر
نام(های) پیشینکهدم
مردم
جمعیت۲۱٬۳۵۲ نفر (1401)[۱]
اطلاعات شهری
شهردارمجید مهروانی
ره‌آوردبرنج
حصیربافی
بامبوبافی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۳
شناسهٔ ملی خودروایرانایران ۴۶[۲]


سَنگَر یکی از شهرهای شهرستان رشت استان گیلان در شمال ایران است. ابتدا نام این شهر کهدم بوده‌است این شهر کوچک در نقشه ۱۸۰۸ جان پینکرتون سنگه را سرا نامیده شده است که در زبان گیلکی به معنی محل قرارگیری راه سنگی میباشد ، با توجه به اینکه این شهر در محل عبور کاروانها از رشت به سوی تهران بوده وجود راه سنگی یا سنگفرش در آن برای راحتی عبور و مرور کاروانها از جلگه گیلان قابل توجیه است و باحتمال بسیار زیاد واژه نام سنگه را سرا یا ( محل قرارگیری راه سنگفرش) در گذر زمان به واژه سنگر تبدیل شده است.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت سنگر ۱۰۱۵۴ نفر بوده‌است.[۳]

اقتصاد[ویرایش]

شغل و حرفه بیشتر مردم این شهر کشاورزی است. پرورش ماهی یکی دیگر از شغل‌های رایج در این منطقه‌است. اولین بار تخم و آرتمیای زنده از بندر شرفخانه از اسکله‌های مهم دریاچه ارومیه به کارگاه تکثیر پرورش ماهیان خاویاری ناحیه سنگر رشت جهت تغذیه و پرورش بچه ماهیان خاویاری منتقل شد. در حال حاضر عمدتاً تکثیر ماهیان در مجتمع تکثیر و پرورش بین‌المللی ماهیان خاویاری در سنگر رشت در آبهای شیرین پرورش انجام می‌شود.

دوشنبه بازار[ویرایش]

بازر هفتگی دوشنبه سنگر از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین بازارهای محلی استان گیلان لحاظ می‌شود. در روزگاران قدیم این بازار به شکلهای وسیع و حالت کاروانسرایی برگزار می‌شد اما امروزه خبری از آن دوران نیست اما دوشنبه بازار سنگر در محلی وسیع تر و با رونقی بیشتر در حال برگزاری می‌باشد عمدهٔ محصولات این منطقه برنج است که به بازار رشت و دیگر بازارها برای داد و ستد برده می‌شود فروشندگانی دوره‌گرد در روزهای بازار از شهرهایی مانند: رودبار، منجیل، قزوین و رشت و حتی از مناطق کوهستانی دیلمان و اشکورات محصولات متنوع خود را به سنگر برای فروششان می‌آوردند.[۴]

مکان‌های دیدنی[ویرایش]

  • مسجد اقاسیاهپوش سنگر

این بقعه در جاده طالم سه شنبه سنگر قرار دارد و مربوط به اقاسید عبدالله است.

  • مسجد جامع امشه

این بنا در دهکده امشه سنگر رشت واقع شده و از آثار دوره قاجاریه‌است.

  • بقعه عکاشاء (عکاشه)

این بقعه، در روستای رودبرده، در فاصله ۵/۱ کیلومتری شمال منطقه سنگر قرار دارد.

بر پایه شجره نامه موجود در داخل بقعه، این‌جا آرامگاه آشیخ علی بن آقا کاشاه پسر قیس، از صحابه حضرت رسول (ص) است. اما در شجره نامه‌ای دیگر، وی از پسران امام موسی کاظم (ع) معرفی شده‌است. بنای بقعه، ساختمانی قدیمی و خشتی است و در چهار سوی ان ایوانی با سر ستون‌های ظریف وجود دارد. براساس کتیبه موجود بقعه در سال ۹۲۰ ه‍.ق ساخته شده و بام ان از سفال است. به فاصله نزدیک این بقعه، دو مزار ساده وجود دارد که گفته می‌شود گور دو برادر از سادات، به نام‌های آقا سید احمد و آقا سید محمود است که امامزاده بوده‌اند و آکاشاه معلم آنان بوده و آن‌ها را پس از شهادت غسل داده‌است.

  • چشمه چشماکل طالم سه شنبه

این چشمه در روستای طالم سه شنبه از توابع بخش سنگر در ۱۲ کیلومتری جاده رشت – قزوین واقع شده‌است. در کنار چشمه، درختی تنومند دیده می‌شود که مورد احترام اهالی است. از آب معدنی چشمه، در درمان بیماری‌های پوستی به ویژه جوش‌های صورت و بدن استفاده می‌شود.

  • جاده کفی رشت – فومن و همین‌طور سیاهکل – سنگر

این جاده بسیار دیدنی است. کانال‌های عریضی آب را از سد سنگر به مزارع شالی می‌رسانند و موازی با جادّه پیش می‌روند. چاه دهانه گشادی در بستر رودخانه سفیدرود در اطراف سد سنگر با هدف آبرسانی به شهر صنعتی رشت احداث شده‌است.

  • سد سنگر
  • بقعه امامزاده هاشم
  • معدن بازقلعه

منابع[ویرایش]

  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران ۱۳۸۳خ.
  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  2. «شماره پلاک خودروهای شهرهای مختلف - Incars.ir». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۵.
  3. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  4. «دوشنبه بازار سنگر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰.