سنگاچین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سنگاچین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانبندر انزلی
بخشبخش مرکزی
دهستانچهارفریضه
سنگاچین بر ایران واقع شده‌است
سنگاچین
۳۷°۳۱′۲۲″شمالی ۴۹°۱۷′۵۴″شرقی / ۳۷٫۵۲۲۸۸°شمالی ۴۹٫۲۹۸۳۷°شرقی / 37.52288; 49.29837
مردم
جمعیت۲٬۴۲۱ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۲۲- [۱]
اطلاعات روستایی
ره‌آوردماهی[۲]، برنج، بادام‌‍زمینی[۳][۴][۵]، هندوانه[۶][۷]، حلوای محلی

سنگاچین (آوانگاری: Sangāčin) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر انزلی در استان گیلان ایران است.[۱]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چهارفریضه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۴۲۱ نفر (۷۰۸خانوار) بوده‌است.

ویژگی های طبیعی[ویرایش]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

روستای سنگاچین روستایی خطی است[۸] که در منطقه‌ای جلگه‌ای و در طول جغرافیایی 49.29837 شرقی و عرض جغرافیایی 37.52288 شمالی قرار گرفته است.[۱] سنگاچین از شرق به روستای بشمن، از غرب به روستای کوچک محله، از شمال به دریای کاسپین و از جنوب به تالاب انزلی متصل است.[۹] فاصله این روستا تا انزلی در حدود 12 کیلومتر است.

موقعیت جغرافیایی روستای سنگاچین، بسیار خاص و کم نظیر است؛ از این جهت که در این ناحیه، فاصله‌ی دریای کاسپین با تالاب بین المللی انزلی، به کم ترین میزان خود می رسد.[۱۰][۱۱] این ویژگی سبب شده تا روستای سنگاچین، همواره نقشی راهبردی در منطقه ایفا کند و مورد توجه گردشگران و مردم شهر های اطراف قرار گیرد.

Map

فرهنگ[ویرایش]

زبان[ویرایش]

در روستای سنگاچین همانند دیگر نقاط شهرستان انزلی، زبان گیلکی رایج است.

مذهب[ویرایش]

مردم روستای سنگاچین مسلمان هستند و مذهب آنها نیز تشیّع است. مرقد مطهر امامزاده ابراهیم(ع) در روستای سنگاچین قرار دارد.[۱۲][۱۳] این بقعه متبرکه در مجاورت جاده اصلی و در ساحل دریای خزر قرار دارد و بدلیل قرار داشتن در نزدیکی جاده اصلی امکان توسعه حرم وجود ندارد.[۱۴] روستای سنگاچین دارای 2 مسجد است که یکی مسجد امام حسین(ع) بوده و در پایین جاده و درون محل قرار دارد و دیگری نیز مسجد جامع سنگاچین است که در بالای جاده و جوار مرقد مطهر امامزاده ابراهیم(ع) و آرامستان و گلزار شهدای سنگاچین قرار دارد.[۱۴] از جمله مهم ترین مراسم های مذهبی که در این روستا برگزار می شود، مراسم دهه محرم است. همه ساله جوانان غیور روستای سنگاچین، این دهه مقدس را گرامی داشته و ارزش های واقعه کربلا را زنده نگاه می‌دارند.[۱۵][۱۶]

مشاهیر[ویرایش]

روستای سنگاچین، از دیرباز زادگاه بسیاری از فرهیختگان بوده و در طول تاریخ، افراد برجسته زیادی به خود دیده است. از جمله این مشاهیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استاد رجبعلی امیری فلاح (۱۲۸۰ سنگاچین، بندرانزلی - ۱۵ آذر ۱۳۷۳ تهران) خواننده و ترانه سرای اهل گیلان بود. وی بسیار بااستعداد و خوش صدا بود و قرآن را با صدای خوش می‌خواند. امیری به علت از دست دادن پدر و مادر در ابتدای نوجوانی وارد کسب و کار محلی یعنی زراعت و صیادی گردید و از این به بعد صدای زمزمه امیری به صورت خواندن آوازهای بجارکاری، بجار کتامی و اشعار شرفشاهی به گوش اهالی رسید و همه از صدای زیبای وی لذّت می‌بردند. ایشان پس از رفتن به تهران، فعالیت های فرهنگی هنری مختلفی از جمله برنامه زنده در رادیو نیروی هوایی داشتند تا اینکه به تدریس موسیقی و تعلیم‌آوازی روی آوردند و در این کلاس‌ها بزرگان آوازی همچون محمودی خوانساری، استاد محمدرضا شجریان و اکبر گلپایگانی تلمّذ نمودند.[۱۷][۱۸][۱۹]

فرشید سلمان پور متولد سال ۱۳۴۳ در روستای سنگاچین شهرستان بندر انزلی است. او اولین مربی تیم ملی بادبانی ایران بود. ورزش را از روستای سنگاچین و با شنا، فوتبال و ورزشهای رزمی و آبی شروع کرد. از آنجایی که برادرش مربی تیم ملی قایقرانی بود از ۱۷ سالگی ورزش حرفه‌ای را آغاز کرد؛ که البته رشته اصلی او شنای ۲۵ کیلومتر بود که در ایران، این رشته ورزشی تیمی ندارد. از جمله افتخارات او می توان به دو دوره قهرمان نجات غریق خاور میانه، دو قهرمانی استان به عنوان مربی نجات غریق تیم سنگاچین، مربی نجات غریق تیم ملی در مسابقات خاورمیانه و رکوردهای جهانی متعدد ثبت شده در کتاب گینس اشاره کرد.[۲۰][۲۱][۲۲][۲۳][۲۴][۲۵]

اقتصاد روستا[ویرایش]

شغل عمده مردم سنگاچین، ماهیگیری می‌باشد که در کنار آن به کشاورزی می‌پردازند اما امروزه با توسعه صنعت گردشگری، عدّه ای هم به تأسیس هتل‌های کوچک و مهمانپذیر پرداخته‌اند.[۲۶] توسعه گردشگری در این منطقه موجب رشد سطح اقتصادی مردم شده و مشاغل مختلفی از جمله رستوران داری، پلاژ داری، اجاره قایق و جت اسکی، خدمات فنی اتوموبیل، قایقرانی در تالاب و … به وجود آورده‌است.[۲۷][۲۸] پرورش کرم ابریشم نیز از جمله مشاغلی است که اهالی سنگاچین در کنار صیادی و کشاورزی و در فصول خاصی از سال به آن می‌پردازند که متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل زحمت فراوان و درآمد پایین این کار، کمتر به آن پرداخته می‌شود.[۲۹]

وجه تسمیه روستای سنگاچین[ویرایش]

حسن دادرس، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد جغرافیای گیلان، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه گیلان گفت: کلمه سنگاچین از دو کلمه سنگ و آچین به معنی چیدن سنگ ها به وجود آمده و سنگ فرش کردن جاده را معنی می‌دهد. وی با اشاره به اینکه سنگاچین دارای معادن شن و ماسه بود که برای سنگ فرش کردن جاده‌ها به کار می رفت، تصریح کرد: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در حال حاضر معادن معدودی به چشم می خورد.[۸][۲۸][۳۰]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «پایگاه جستجوی نامهای جغرافیایی». gndb.ncc.org.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  2. «بررسی تغییرات مکانی صید و گروه بندی شرکتهای تعاونی پره ساحلی در سواحل ایرانی دریای خزر» (PDF). مجله علمی شیلات ایران/سال بیست و شش/شماره 2. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ساری. اسفند 1394. دریافت‌شده در اردیبهشت 1396. تاریخ وارد شده در |تاریخ دسترسی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «انزلی کلاب | برای نخستین بار بادام زمینی در بندرانزلی برداشت شد». انزلی کلاب. ۲۰۱۵-۰۹-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.
  4. «انزلی کلاب | کشت بادام‌زمینی در زمین‌های رها شده بخش مرکزی انزلی». انزلی کلاب. ۲۰۱۵-۱۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.
  5. «انزلی کلاب | برداشت 80 تن بادام زمینی از مزارع بندرانزلی». انزلی کلاب. ۲۰۱۶-۰۹-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.
  6. «انزلی کلاب | 10هزار تن محصول هندوانه از اراضی بندرانزلی وارد بازار می شود». انزلی کلاب. ۲۰۱۴-۰۷-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.
  7. «انزلی کلاب | هفت هزار و 500 تن هندوانه در بندرانزلی برداشت شد». انزلی کلاب. ۲۰۱۵-۰۸-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «سنگاچین، روستایی خطی در گیلان». ایسنا | گیلان. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  9. «درگاه ملی آمار > نقشه دهستان‌ها > سال ۱۳۸۵ > گیلان». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  10. «سنگاچين». سنگاچين. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  11. «پایگاه جستجوی نامهای جغرافیایی». gndb.ncc.org.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  12. «معرفی آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم (علیه السلام) ـ سنگاچین». www.emamzadegan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  13. «نقشه و آدرس آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم (علیه السلام) ـ سنگاچین». www.emamzadegan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «گلزار شهدای سنگاچین - گلزار شهدا، سامانه جست و جوی مزار شهدا ، آدرس گلزار شهدا در سراسر کشور». golzareshohada.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  15. «انزلی کلاب | تصاویری از عزاداران حسینی در روستاهای بندر انزلی». انزلی کلاب. ۲۰۱۵-۱۰-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  16. «اینجا زمان در محرم مرده است». مجله ادبی الف‌یا. ۱۳۹۶-۰۷-۰۶T09:45:07+03:30. بایگانی‌شده از اصلی در 25 فوریه 2019. دریافت‌شده در 2019-02-24. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  17. «زندگینامه: رجبعلی امیری فلاح (۱۲۸۰-۱۳۷۳)». همشهری آنلاین. ۲۰۱۵-۰۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  18. راسخون (۱۳۹۰-۰۱-۲۱). «رجب علی امیری فلاح». راسخون. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  19. «رجبعلی امیری فلاح». Aftabir.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  20. «شهر من». shahreman.city. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  21. «انزلی کلاب | مصاحبه انزلی کلاب با فرشید سلمانپور / یک مرد و سه رکورد جهانی». انزلی کلاب. ۲۰۱۲-۱۰-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  22. «فرشید سلمانپور رکورد جهانی پاروزنی با آرگومتر را در انزلی ثبت کرد». دیار باران | آخرین اخبار گیلان، ایران و جهان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  23. «فرشید سلمانپور رکورد جهانی آرگومتر را ثبت می‌کند». ایسنا | گیلان. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  24. «فرشید سلمانپور رکورد جهانی پاروزنی با آرگومتر را ثبت کرد». خبرگزاری جمهوری اسلامی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  25. www.iribnews.ir http://www.iribnews.ir/fa/news/2242855/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  26. اسلوب، آدرس روستای سنگاچین پیش بینی آب و هوای بندر انزلی نویسنده: (۲۰۱۶-۱۰-۲۸). «روستای سنگاچين». جاهای دیدنی ایران. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۴.
  27. "همهٔ ساحل سنگاچین توسط نهادهای دولتی تصرف شده‌است / آبفار انزلی به جای حل مشکل آب روستا، مشکلات اهالی را زیادتر کرده‌است | پایگاه خبری تحلیلی 8دی نیوز" (به انگلیسی). Archived from the original on 26 April 2019. Retrieved 2019-02-06.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ «سنگاچین، روستایی مهاجرپذیر در گیلان». ایسنا. ۲۰۱۲-۱۱-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۶.
  29. «انزلی کلاب | شش جایگاه جدید پرورش کرم ابریشم در بندرانزلی ساخته شد». انزلی کلاب. ۲۰۱۳-۰۸-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.
  30. «غارت شن و ماسه سواحل سنگاچین». ایسنا. ۲۰۱۵-۰۳-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۶.