نشانگان هلپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سندرم هلپ)
سندروم هلپ
تخصصپزشکی زایمان ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰O14.2
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام642.5
دادگان بیماری‌ها30805
مدلاین پلاس000890
ئی‌مدیسینped/۱۸۸۵
پیشنت پلاسسندروم هلپ
سمپD017359

نشانگان هلپ (به انگلیسی: HELLP syndrome) جزو مجموعه مشکلات مرگبار در پزشکی زایمان است و معمولاً آن‌ را جزو عوارض پره‌اکلامپسی می‌نامند.[۱] این سندروم و نشانگان در پایان بارداری و همچنین کمی پیش‌از زایمان پیش می‌آید. هلپ از سرنام سه ویژگی مهم این نشانگان است:[۲][۳]

علائم و نشانه ها[ویرایش]

علائم ممکن است شامل احساس خستگی، احتباس مایع، سردرد، حالت تهوع، درد در نواحی بالا و سمت راست شکم، تاری دید، خونریزی بینی و تشنج باشد و بیمار از فشار خون بالا و آنمی رنج ببرد.

عوارضی از قبیل؛ افزایش انعقاد گسترده داخل عروقی (DIC)، مشکلات و پارگی جفت و نارسایی کلیه برای مبتلایان محتمل است.[۴]

فاکتورهای خطر[ویرایش]

نمایه توده بدنی (BMI) افزایش یافته و اختلالات متابولیک (از جمله: سندروم آنتی بادی ضد فسفولیپید (APLS)) به طور چشمگیری باعث افزایش ریسک نشانگان هلپ در خانم ها می شوند. همچنین به نظر می رسد ژنتیک در ایجاد این نشانگان تاثیرگذار باشد.[۵]

تشخیص[ویرایش]

تشخیص زودهنگام و دقیق که مبتنی بر روش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری است، برای درمان و مدیریت بیماری، ضروری است و میزان مرگ و میر را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

تشخیص این سندرم چالش برانگیز است، به خصوص به علت اینکه می‌تواند علائم مختلفی بروز دهد، و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اتفاق نظر ندارند، همچنین شباهت به چند اختلال دیگر و حتی شباهت به علائم بارداری معمولی، ممکن است سبب تشخیص دیرهنگام یا اشتباه شود.

یک توافق عمومی بر سه معیار عمده تشخیصی سندرم HELLP وجود دارد که شامل اختلال عملکرد کبدی، ترومبوسیتوپنی، و کم خونی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک در بیماران مشکوک به پره اکلامپسی است.[۵]

درمان[ویرایش]

فعلا، تنها و موثرترین درمان توصیه شده، زایمان است، زیرا باعث بهبود علایم می شود و با خروج جفت به تدریج علائم کاملا از بین می روند. زایمان سریع تنها گزینه قابل قبول در مواردی است که منجر به نارسایی چند ارگان شده، خونریزی رخ داده و یا خطر قابل توجه برای جنین وجود دارد.

بعضی از داروها نیز برای درمان علائم خاص استفاده می شوند.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Haram K, Svendsen E, Abildgaard U (Feb 2009). "The HELLP syndrome: clinical issues and management. A review" (PDF). BMC Pregnancy Childbirth. 9: 8. doi:10.1186/1471-2393-9-8. PMC 2654858. PMID 19245695.{{cite journal}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  2. Weinstein L (1982). "Syndrome of hemolysis, elevated liver enzymes, and low platelet count: a severe consequence of hypertension in pregnancy". Am J Obstet Gynecol. 142 (2): 159–67. PMID 7055180.
  3. ایران، انجمن متخصصین زنان و مامایی. «سندرم هلپ HELLP Syndrome». انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در 2018-12-04T20:09:15Z. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «preeclampsia».
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «wikipedia».