سفیران (هانس هلباین)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سفیران
هنرمندهانس هلباین پسر
سال۱۵۳۳
موادنقاشی رنگ روغن روی بلوط
ابعاد
۲۰۷ cm × ۲۰۹٫۵ cm (۸۱ اینچ × ۸۲٫۵ اینچ)
مکاننگارخانه ملی لندن، لندن

نقاشی سفیران اثر هانس هولباین در سال ۱۵۳۳ میلادی است و هم‌اکنون در نگارخانه ملی لندن نگهداری می‌شود. این تابلو نمونه مهمی از نقاشیِ تغییرشکل‌دهنده است.

گوی سفیر
نگاه به جمجمه از زاویه ای خاص

توضیح اثر[ویرایش]

هولباین پسر که بیشتر عمر خود را در انگلستان گذراند، تأثیری که از نقاشان هلندی پذیرفته بود را در این اثر به نمایش گذاشته‌است. این نمود را در رنگ روغنی که یک سده پیشتر در هلند گسترش یافته بود می‌توان دید. از جمله عناصری که در تابلو استفاده شده‌اند می‌توان به ابزارهایی علمی از جمله دو کره (یکی سیاره زمین‌سان و یک کره آسمان)، دو ابزار رصدِ ستاره ای و یک ساعت آفتابی،[۱] و یک فرش شرقی اشاره کرد.

شخصی که در سمت چپ ایستاده، پوششی عامی بر تن دارد و شخصِ سمتِ راست لباس کشیشی پوشیده‌است.

این اثر دارای نشانه‌های کمی از امور مذهبی است و فقط نشانی از مسیح مصلوب در پشتِ پردهٔ سمت چپ در بالا دیده می‌شود.

جمجمه تغییر شکل دهنده[ویرایش]

در جلوی نقاشی و میانِ دو نفر، چیزی هست که در نگاهِ نخست درست به نظر نمی‌رسد که چیست. این بخش از نقاشی، مهمترین کاری است که هولباین انجام داده و یک جمجمهٔ انسان را بگونهٔ ماهرانه‌ای در نقاشی گنجانده‌است. این بخش از اثر در واقع یک معمای دیداری مربوط به دوره رنسانس است و بیننده باید در نقطه‌ای خاص از اثر و در کنار تابلو بایستد و به تابلو بنگرد تا بتواند این جمجمه را -که نمادی از مرگی است که هر لحظه در کمینِ انسان نشسته‌است- ببیند.

این تابلو در واقع سه سطح را به ما می‌نمایاند:

سطحِ آسمانی که با نمادهای اُسطرلابی نشان داده شده‌است. سطحِ دنیوی که با نمادهای علمی نشان داده شده‌است و مرگ که با جمجمه نشان داده شده‌است.

یک دیدگاه نیز اینست که قرار بوده این تابلو در راه پله آویخته شود و از همین رو نقاش، جمجمه را بصورتی کشیده که رهگذری که در حالِ گذر از سمتِ چپ تابلو است، بتواند جمجمه را ببیند. دیدگاهِ دیگر نیز اینست که نقاش فقط می‌خواسته قدرتِ خود را در پنهان سازیِ یک عنصر در تابلو به نمایش بگذارد.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. Dekker و Lippincott ۱۹۹۹
  2. «Anamorphosis». World Wide Words. ۲۰۱۱–۱۱–۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۲–۰۸–۲۱. تاریخ وارد شده در |accessdate=،|date= را بررسی کنید (کمک)
  • Foister، Susan (۱۹۹۷). Making and Meaning: Holbein's Ambassadors. London: National Gallery Publications. شابک ۱-۸۵۷۰۹-۱۷۳-۶. از پارامتر ناشناخته |coauthors= صرف نظر شد (|author= پیشنهاد می‌شود) (کمک)
  • Hervey، Mary (۱۹۰۰). Holbein's Ambassadors: The Picture and the Men. London: George Bell and Sons.
  • Hudson، Giles (April, 2003). «The Vanity of the Sciences». Annals of Science. ۶۰ (۲): ۲۰۱–۲۰۵. doi:10.1080/0003379021000047112. تاریخ وارد شده در |date= را بررسی کنید (کمک)
  • Mamiya، Christin J. (۲۰۰۵). Gardner's Art Through the Ages 12th ed. California: Wadsworth/ Thomson Learning, Inc. شابک ۰-۱۵-۵۰۵۰۹۰-۷.
  • North، John (۲۰۰۴). The Ambassadors' Secret: Holbein and the World of the Renaissance. London: Phoenix. شابک ۱-۸۴۲۱۲-۶۶۱-X.
  • Rowlands، John (۱۹۸۵). Holbein: The Paintings of Hans Holbein the Younger. Boston: David R. Godine. شابک ۰-۸۷۹۲۳-۵۷۸-۰.
  • Zwingenberger، Jeanette (۱۹۹۹). The Shadow of Death in the Work of Hans Holbein the Younger. London: Parkstone Press. شابک ۱-۸۵۹۹۵-۴۹۲-۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]