اسپرج‌خون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سفیده‌خوان)
اسپره خون (سفیده‌خوان)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
شهرستانتبریز
بخشبخش مرکزی
دهستانمهران رود
نام محلیایسپره خون
نام‌های دیگراسپراخون
سال بنیادقبل از هجرت
مردم
جمعیت۲٬۲۱۳ نفر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانهییلاقی
روزهای یخبندان سالانه۲۱۰
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۴۱۳

اسپرج خون (سفیده‌خوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تبریز در استان آذربایجان شرقی ایران است.[۱][۲][۳]این روستا ۲۲۱۳ نفر جمعیت دارد.[۴]

درآمد[ویرایش]

ارتزاق اهالی این روستا وابسته به دامداری،کشاورزی،قالیبافی،معادن سنگ(معروف به سنگ ایسپره خون)،نخ ریسی،لبنیات و... .ميباشد. تاریخی کهن و قابل توجهی را دارا میباشد از قبیل گورستانهای قدیمی داخل و خارج روستا اولین معدن سنگ روستا و بنا به شنیده ها حاکی از این است که قناتی از راه قدیمی روستا به طرف تبریز که منتهی به محله طالقانی می‌شود وجود داشته که منتهی الیه قنات بطرف محله قدیمی و بنام مقصودیه جاری میشد ولی از نظر مستندات چیزی در دسترس نمی‌باشد و لازم به‌ تحقیق و تفحص دارد. یکی از مشکلات این روستا هدایت آبهای سطحی به زمینهای کشاورزی مرغوب ميباشد که بدون آب بوده و دیمی میباشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان مهران‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۲۱۳ نفر (۵۴۸ خانوار) بوده‌است.

پتانسیل[ویرایش]

آب و هوای سازگار اين منطقه بخصوص روستای اسپره خون تلاش مسؤلان مردم و در رأس عوامل جهادکشاورزی و محیط زیست و جنگلبانی را می‌طلبد جهت جنگل‌کاری اراضی بایر و ملی وگسترش فضای گردشگری و ایجاد درآمد مناسب و... .

پانویس[ویرایش]

  1. «تصویب‌نامه در خصوص تقسیمات کشوری در شهرستان تبریز استان آذربایجان شرقی». پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۲۱.
  2. «تصویب‌نامه در خصوص تقسیمات کشوری در شهرستان تبریز استان آذربایجان شرقی». روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ اوت ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۲۱.
  3. «آب‌گیری طرح گردشگری دریاچه شهید مدنی؛ بزودی/ به آینده ایران خوشبینم/ ایران دیگر کشور جهان سومی نیست». آژانس خبری تحلیلی نصر. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۲۱.
  4. «درگاه ملی آمار».

منابع[ویرایش]