محمد سعید الصحاف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سعید الصحاف)
محمد سعید الصحاف
محمد سعید الصحاف در ۱۹۹۶
وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ عراق
دوره مسئولیت
۲۰۰۱ – مه ۲۰۰۳
رئیس‌جمهورصدام حسین
پس ازهمام عبد الخالق عبد الغفور
پیش ازانحلال پست
وزیر امور خارجه عراق
دوره مسئولیت
۱۹۹۲ – ۲۰۰۱
رئیس‌جمهورصدام حسین
پس ازطارق عزیز
پیش ازناجی صبری
اطلاعات شخصی
زاده۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۴۰ ‏(۸۳ سال)
حله، نزدیکی کربلا
ملیت عراق
حزب سیاسیحزب بعث عراق
محل تحصیلدانشگاه بغداد
پیشهنظامی، سیاستمدار
خدمات نظامی
خدمت/شاخهارتش عراق

محمد سعید الصحاف (زاده ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۰ - درگذشت 6 مارس 2021 )[۱] آخرین وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ، در زمان حاکمیت رژیم بعث عراق که در سال ۱۹۹۲ وزیر امور خارجه وقت عراق نیز بوده‌است. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه بغداد بود و تبحر خاصی در به‌کار بردن کلمات نامأنوس و کم‌کاربرد زبان عربی و انگلیسی داشت.

او که تا آخرین لحظات پیش از سقوط بغداد همچنان همه چیز را تکذیب می‌کرد و پیشروی ارتش آمریکا را رد می‌نمود، وقتی ارتش آمریکا، فرودگاه بغداد را به کنترل خود درآورد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت نیروهای ایالات متحده که فرودگاه را تحت اشغال درآورده بودند، اکنون تسلیم افراد عراقی شده‌اند و در حال حاضر فرودگاه تحت کنترل نیروهای عراق است اما به گفته او تا پاکسازی کامل فرودگاه قادر به نشان دادن محوطه آن به مخبرین جراید نیست! وی شیعه مذهب بوده و پس از اشغال عراق، خود را به نیروهای آمریکایی تسلیم نمود. با اینحال، نبود کیفرخواست علیه وی، باعث آزادی وی گردید. دولت امارات با فرستادن یک هواپیمای اختصاصی، وی را به ابوظبی انتقال داد.[۱]

در مارس ۲۰۰۸، مجله تایمز گزارش کرد که الصحاف در امارات متحده عربی زندگی می‌کند.[۲]


منابع[ویرایش]

  1. «بی‌بی‌سی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۵. دریافت‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۰۷.
  2. Whipple, Tom; Garlick, Hattie (March 19, 2008). "Where are they now? Comical Ali, Rageh Omaar and Private Jessica Lynch". The Times. Archived from the original on 2 June 2020. Retrieved 6 March 2021.