سعد محسنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
سعدمحسنی
زادروز ۲۳ آوریل ۱۹۶۶ (۴۸ سال)
لندن، بریتانیا
ملیت افغان، استرالیایی، انگلیسی
پیشه سرمایه‌دار
نقش‌های برجسته سهام‌دار اصلی گروه موبی
لقب کارگشا و مرداک افغانستان
والدین یاسین محسنی و صفیه
صفحه در وب‌گاه IMDb


سعد محسنی (به انگلیسی: Saad Mohseni)، سرمایه‌دار افغانستانی-استرالیایی-انگلیسی، مؤسس، مالک و رئیس اصلی شرکت گروه موبی است.

مجله تایم اسامی ۱۰۰ شخصیت برتر و پرنفوذ سال ۲۰۱۱ را اعلام کرد. در میان آنان، سعد محسنی، ۳۵ امین نفر پرنفوذ جهان شناخته شده‌است.[۱]

زندگی[ویرایش]

سعد محسنی ۲۳ آوریل ۱۹۶۶ در لندن، انگلستان متولد شد. پدرش یاسین محسنی به عنوان یک دیپلمات افغان به انگلستان فرستاده شده بود. صفیه مادر او در سازمان ملل کار می‌کرد. در سن سه سالگی، او و خانواده‌اش به افغانستان بازگشتند. پس از تهاجم اتحادجماهیرشوروی به افغانستان او و خانواده اش به استرالیا گریختند. در سال ۲۰۰۲ پس از سقوط طالبان او به افغانستان بازگشت. [۲][۳][۴]

فعالیت‌ها[ویرایش]

سعد محسنی در زمان اقامت در استرالیا در یک شرکت استرالیایی که در امور بانکی بزرگ فعالیّت داشته، مشغول به کار بوده‌است. عمده فعالیت وی پس از بازگشت وی به افغانستان در ۲۰۰۲ سال بوده‌است.

تأسیس گروه موبی و رادیو آرمان[ویرایش]

سعد محسنی در سال ۲۰۰۲ همراه دو برادرش به نام‌های جاهد و زید و خواهرش، وژمه محسنی از استرالیا به کابل بازگشتند، او به همراه این گروه خانوادگی اقدام به فعالیّت رسانه‌ای کردند و با ابتکارات خود باعث شدند که خیلی زود مورد توجه جامعهٔ افغانستان قرار بگیرند. این موضوع باعث شد تا دیگر افغان‌های آشنا با حوزهٔ رسانه، از آنها تقلید کرده و رقابتی رسانه‌ای را با این خانواده آغاز کنند امّا هیچیک از آنها نتوانستند در عرصهٔ این رقابت باقی بمانند و نهایتاً این عرصه در اختیار کامل خانوادهٔ محسنی قرار گرفت.

آنها گروه موبی را در سال ۲۰۰۲ تأسیس کردند همزمان رادیو آرمان را فعال نمودند. یک رادیوی سرگرم‌کننده بر روی موج اف ام که تنها ستارهٔ آن شکیب ایثار بود.[۵][۶][۷]

گروه موبی یک شرکت خصوصی است که دفتر اصلی آن در کابل بوده و ۱۵ نمایندگی در سراسر افغانستان دارد. این شرکت در واشنگتن و دبی نیز دفتر منطقه‌ای دارد. فعالیت خاورمیانه‌ای این شرکت از طریق دفتر دبی کنترل و هدایت می‌شود.

تأسیس تلویزیون طلوع[ویرایش]

سعد محسنی در سال ۲۰۰۴ با پولی که از کمک‌های بین‌المللی ایالات متحده آمریکا بدست آورده بود تلویزیون طلوع را تأسیس کرد. از این رو اکثر کارشناسان عقیده دارند برنامه‌ها و تلویزیون‌های سعد محسنی در جهت حفظ منافع آمریکا فعالیت می‌کند.[۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲] در سال ۲۰۰۸ این شبکه برای مدت چند ماه کانالی به نام تلویزیون جهانی طلوع برای بینندگانش در اروپا و آمریکا به راه انداخت که این پروژه پس از چندی متوقف شد. در سال ۲۰۱۰ با شروع فعالیت تلویزیون طلوع نیوز این شبکه دارای چهار تلویزیون و دو رادیوی اف ام شد.

تأسیس تلویزیون لمر[ویرایش]

در سال۲۰۰۶ گروه رسانه‌ای موبی اقدام به تأسیس تلویزیون لمر کرد که برنامه‌های خود را به زبان پشتو ارائه می‌دهد.

تأسیس فارسی۱[ویرایش]

فارسی۱ سرمایه‌گذاری مشترک گروه موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن است.[۱۳]

فارسی۱ کار خود را از مرداد ۱۳۸۸ آغاز کرد و در ایران مورد استقبال و توجه بسیار قرار گرفت.[۱۴][۱۵]

به گزارش دویچه وله، «این شبکه توانسته‌است با مجموعه‌هایی عامه‌پسند و با استفاده از چاشنی‌هایی چون زنان و دختران زیبارو و داستان‌هایی عاشقانه در جذب مخاطبان موفق شود و تماشاگری را که در پی نوعی سرگرمی برای رهایی از دغدغه‌ها و خستگی‌های کار و زندگی اجتماعی است، به دنبال خود بکشاند.

عدم توفیق و نبود راهبردی از پیش تعیین‌شده برای جذب مخاطب توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز مزید بر علت شده‌است.[۱۵][۱۶] در نشست برگزارشده «مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام»، دلیل عمده را «ضعف عملکرد صدا و سیما» عنوان کردند[۱۴] و کارگردانان عملکرد این سازمان در حوزه سریال را مورد اعتراض قرار دادند.[۱۷] ابراهیم رها در مقاله طنزی در روزنامه اعتماد این موضوع را دستمایهٔ کارش قرار داده‎‎است.[۱۸] عزت‌الله ضرغامی رئیس صدا و سیما و نشریه همشهری جوان این انتقادات را رد کردند.[۱۹][۲۰] در گزارشی از رادیو زمانه که شهرنوش پارسی پور آن را تهیه کرده‌است، دلایلی برای علاقه‌مندی بینندگان به تماشای سریال‌های تلویزیونی این شبکه آورده شده‌است.[۲۱] گفته شده که خواستن برقراری ارتباط با جهان به زبان پارسی از دلایل این علاقه‌مندی است، کسانی که دوست دارند دنیایی را ببینند که به دنیای خودشان شباهت دارد و نمی‌خواهند ایرانی را ببینند که شباهتی به ایران واقعی شان ندارد.(اشاره به نوع برنامه‌هایی که از تلوییزیون داخلی ایران پخش می‌شود). از دیگر مزیت‌های سریال‌های فارسی وان که در این گزارش آورده شده این است که با اینکه این سریال‌ها در داخل کشور ایران تولید نمی‌شود، اما از کشورهایی هستند (امریکای لاتین و کره جنوبی) که مردم ایران هیچ کینه‌ای از آنها به دل ندارند و با خیال راحت به تماشای آنها می‌نشینند. از ویژگی سریال‌های این شبکه به خصوص سریال‌های کلمبیایی طولانی بودن مدت پخش آنهاست. یعنی یک سریال به مدت ۵ یا ۶ ماه پخش می‌شود و به دلیل مدت پخش طولانی مخاطب به سریال عادت می‌کند و به نوعی وابسته می‌شود. و اگر کسی از ابتدا سریال را دنبال نکند و بعد از ۱ یا ۲ ماه سریال را ببیند موضوع سریال را به سرعت می‌فهمد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۱
  2. first media mogul in afghanistan
  3. Afghanistan gets first ۲۴-hour news TV
  4. media as another front در یوتیوب
  5. EN.WIKIPEDIA
  6. بررسی ریخت شناسی و محتوایی شبکهٔ فارسی ۱
  7. هدف شوم شبکه زمزمه
  8. رسانه‌های آشغالی و ستون سازی استبداد
  9. همه چیز درباره شریک افغان شبکه فارسی ۱
  10. Saad Mohseni, Afghanistan’s first media mogul: The New Yorker
  11. چرا کانال فارسی ۱ از هات برد پخش می‌شود نه از ماهواره‌های دیگری مثل نیل ست؟
  12. Saad Mohseni, Afghanistan’s first media mogul: The New Yorker
  13. مالک فارسی ۱ کیست؟
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «نقش صداوسیما در رونق «فارسی وان»». تابناک، ۹ تیر ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۳۰ تیر ۱۳۸۹. 
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ پدرام، نگاه. باید حرکت کرد/تاثیرگذاری پنهان: گفتگو با دکتر علی گرانمایه‌پور، استاد و کارشناسی رسانه‌های جمعی در مورد شبکه تلویزیونی فارسی‌وان. . روزنامه همشهری، ش. شماره ۵۱۳۵ (۱۳ خرداد ۱۳۸۹): صفحه ۸. 
  16. فرخی؛ احمدرضا. ««فارسی یک»ها، منفذ یا معضل!». وب‌گاه تابناک، ۳۰ دی ۱۳۸۸. بازبینی‌شده در ۷ فروردین ۱۳۸۹. 
  17. سریال‌های تلویزیونی در حسرت چهره‌های حرفه‌ای. . روزنامه همشهری، ش. شماره ۵۱۳۵ (۱۲ خرداد ۱۳۸۹): صفحه ۲۱. 
  18. رها، ابراهیم. چی ما؟ چی ما؟ صدا و سیمای ما؟. . روزنامه اعتماد، ش. شماره ۲۱۸۲ (۵ اسفند ۱۳۸۸): صفحه ضمیمه.  «... سریال‌هات اینقدر جذابه که مردم همه تحت تاثیر فارسی‌وان، فارسی رو با لهجه تاجیک حرف می‌زنن. راستی عزت، ویکتوریا بالاخره دوباره با شوهر سابقش ازدواج کرد یا نه؟ ضرغامی جواب داد: من ویکتوریا نمی‌بینم. نه از قیافه تاتیانا خوشم میاد نه از رفتار جرنیمو.»
  19. «شبکه‌های فارسی‌زبان خارج رقیب چندانی برای ما نیستند». جام جم آنلاین، ۰۵ تیر ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۱ مرداد ۱۳۸۹. 
  20. همشهری جوان سال ششم، ش. شماره ۲۶۹ (۲۶ تیر ۱۳۸۹): صص ۳۰-۳۵. 
  21. رادیو زمانه، مجموعه‌های تلویزیونی فارسی وان، شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰.