اورل اشتاین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سر اورل اشتین)
اورل اشتاین
سر ارل اشتاین در کنار تیم باستان‌شناسی‌اش در حوزه تاریم
زادهٔ۲۶ نوامبر ۱۸۶۲
بوداپست
درگذشت۲۶ اکتبر ۱۹۴۳ (۸۰ سال)
کابل , افغانستان
ملیتبریتانیایی
شهروندیبریتانیایی
پیشینه علمی
شاخه(ها)باستان‌شناسی
تأثیر گرفته ازXuanzang
اسون هدین

سر مارک اورل اشتین (به مجاری: Stein Márk Aurél) (به انگلیسی: Sir Marc Aurel Stein) ‏ (۱۸۶۲-۱۹۴۳) باستانشناس مجارستانی الاصل که تبعه انگلستان بوده و بیشتر به خاطر کاوشهایش در آسیای میانه شناخته شده‌است.

او متولد بوداپست در یک خانواده یهودی در سال ۱۸۶۲ میلادی بود. و در سال ۱۹۴۳ میلادی در شهر کابل افغانستان فوت کرد. بعدها با تغییر به فرقه باپتیستها دین مسیحیت را قبول کرده و تبعه انگلیس شد. در این سال‌ها اشتین تحقیقات و کاوش‌های زیادی را به سرمایه‌گذاری دولت انگلستان در سراسر جهان برای آن کشور انجام داد.

فعالیتهای باستانشناسی اشتین در ایران[ویرایش]

در سال ۱۳۱۵ شمسی هجری دو گمانه کاوشی در تپه حسنلو واقع در آذربایجان غربی در غرب ایران زد که منجر به یافته هائی شد. در سال ۱۹۳۶ میلادی بازدیدی از شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران داشته‌است. ِیافته‌های استین در نتیجه کاوشهایش در ایران، بنا به نوشته‌های خودش و انتشارات "کاتالوگ آثار و یافته های سر اورل استین در موزه بریتانیا"، چه در دوره پیش از اسلام و چه در دوره بعد از آن، با اینکه با حمایت دولت وقت ایران بوده، تقریباً بلا استثنا به آمریکا به عنوان سرمایه‌گذار اصلی کاوش‌های او و پس از آن به موزه بریتانیا بخش خاورمیانه منتقل شده، و ایران در آن زمان اگر سهمی برده بسیار ناچیز بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • Handbook to the Collections of Sir Aurel Stein in the UK. British Museum. pp. 20–22 (Department of Middle East). ISBN 978 086159 9776. ISSN 1747-3640