سرو زربین سنگان

مختصات: ۲۸°۱۳′۱۱″شمالی ۶۱°۱۲′۴۷″شرقی / ۲۸٫۲۱۹۷°شمالی ۶۱٫۲۱۳۱°شرقی / 28.2197; 61.2131
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمای درخت سرو زربین سنگان

سرو زربین سنگان درختی از گونه سرو با قدمت ۳۲۱۲ سال است[۱] که در استان سیستان و بلوچستان در ۴۵ کیلومتری شهر خاش واقع شده و ارتفاع آن حدود ۳۰ متر و قطر تنه آن ۳ متر است. این سرو به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده‌است.[۲][۳] عمر این درخت را در حدود ۲۰۰۰ سال برآورد کرده‌اند.[۴][۵]

درختان سرو برای زرتشتیان مقدس بوده و بیشتر بدستِ موبدان کاشته می‌شدند و به همین دلیل پس از اسلام، مردم منطقه برای اینکه این درخت را از بین نبرند از آن به نام درختِ میر عُمَر یاد می‌کردند و بعدها به نام سُل نامگذاری شد. در گذشته مردم از این درخت به عنوانِ زیارتگاه و مکانی برای طلبیدنِ مراد و خواسته‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. [www.irna.ir/amp/81083324 «درخت سرو زربین سنگان ۳۲۰۶ ساله شد»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). خبرگذاری جمهوری اسلامی.
  2. «سرو زربین سنگان درختی زیبا در بلوچستان». ایسنا. ۱۷ مرداد ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۷ اسفند ۱۳۹۲.
  3. «سرو زربین سنگان، خاش». تارنمای کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۷ اسفند ۱۳۹۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «سرو سنگان نماد استقامت بلوچستان + تصاویر». خبرگزاری فارس. ۱۶ اسفند ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۷ اسفند ۱۳۹۲.
  5. «ثبت ۹۰ درخت کهنسال کشور به عنوان اثر طبیعی ملی». پایگاه خبری‌تحلیلی زیست‌بوم. ۲۴ آذر ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۷ اسفند ۱۳۹۲.