کلاوس فون اشتاوفنبرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سرهنگ فون اشتافنبرگ)
کنت کلاوس فون اشتاوفنبرگ
کلاوس فون اشتاوفنبرگ با آلبرشت مرتس فن کویرنهایم
زادهٔ۱۵ نوامبر ۱۹۰۷
یتینگن، پادشاهی بایرن، امپراتوری آلمان
درگذشت۲۱ ژوئیهٔ ۱۹۴۴ (۳۶ سال)
برلین، آلمان
علت مرگاعدام با جوخه آتش
کارفرما نیروی زمینی
همسر(ها)نینا
والدینآلفرد شنک فون اشتاوفنبرگ، کارولین گرافین شنک فون اشتاوفنبرگ
خویشاوندانبرتولد فون اشتاوفنبرگ(برادر)،الکساندر فون اشتاوفنبرگ(برادر)
امضاء

کلاوس فیلیپ ماریا شنک گراف فون اشتاوفنبرگ (به آلمانی: Claus Philipp Maria Schenk Graf von Stauffenberg) (۱۵ نوامبر ۱۹۰۷ – ۲۱ ژوئیه ۱۹۴۴)، نظامی آلمان بود که بیشتر به خاطر تلاش نافرجامش در ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ برای ترور آدولف هیتلر در ولفس‌شانتسه شناخته می‌شود. با وجود مخالفت با دموکراسی و موافقت اولیه با جنبه‌های ملی‌گرایانه و تجدیدنظرگرایانه حزب نازی، او در ورماخت به مقاومت آلمان پیوست. او به هیتلر خیانت کرد و سرانجام خواست که هیتلر را از قدرت کنار بزند. او احساس می‌کرد که هیتلر در حال باختن جنگ است. او به همراه هنینگ فن ترسکو و هانس استر، یکی از شخصیت‌های اصلی توطئه علیه هیتلر در ورماخت بود. او به دلیل مشارکت در این جنبش، مدت کوتاهی بعد از عملیات والکری توسط جوخه تیر اعدام شد.

او از اشراف‌زادگان آلمان و دارای عنوان موروثی «گراف» بود. او در تهاجم آلمان به لهستان، حمله آلمان به اتحاد جماهیر شوروی و نبرد تونس در طول جنگ جهانی دوم شرکت داشت.

طرح سوءقصد به هیتلر[ویرایش]

اشتاوفنبرگ، مجری مهم‌ترین سوءقصدی بود که در جریان دوران قدرت هیتلر علیه وی صورت گرفت. این سوءقصد نافرجام در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴ زیر نام عملیات والکری صورت گرفت. کلاوس فون اشتاوفنبرگ و طراحان سوءقصد قصد داشتند با از میان بردن هیتلر، رژیم نازی را سرنگون کرده و یک حکومت میانه‌رو را بر سر کار بیاورند. آن‌ها تصمیم داشتند با کشورهای آمریکا و بریتانیا صلح کرده ولی به جنگ با اتحاد جماهیر شوروی ادامه دهند.

بمب‌گذاری در نشست هیتلر[ویرایش]

کلاوس فون اشتاوفنبرگ در روز سوءقصد، کیف حاوی بمب را در نزدیکی هیتلر و در زیر میزی می‌گذارد که در اطراف آن هیتلر و ژنرال‌هایش نقشه‌ها را بررسی می‌کردند. او سپس به بهانه یک تماس تلفنی خارج شده و به سرعت رهسپار برلین شد تا پس از کشتن هیتلر، ارتش را به خیزش دعوت کند. اما پای یکی از افسران به کیف برخورد می‌کند و او کیف را برداشته و آن را در فاصله دورتری قرار می‌دهد. هنگام ظهر که انفجار رخ می‌دهد، میز کنفرانس مانند یک حفاظ مانع از کشته شدن هیتلر شده و او فقط جراحتی سطحی می‌بیند، اما تا پایان عمر دچار لرزش دست و پا می‌شود.

عاملان سوءقصد که از سرنوشت هیتلر آگاه نبودند در به دست گرفتن قدرت تردید به خرج می‌دهند.

اعدام[ویرایش]

بعد از شکست کودتا، سرهنگ اشتاوفنبرگ به همراه همدستانش در شب ۲۰ ژوئیه در محل وزارت دفاع آلمان بازداشت شد. وی پس از یک محاکمه کوتاه، به دستور ارتشبد فریدریش فروم، فرمانده ارتش جایگزینی به همراه سه نفر دیگر به مرگ محکوم شد و در حیاط وزارت دفاع تیرباران شد.

منابع[ویرایش]

  • Timeline of Stauffenberg's life
  • Claus Graf Schenk von Stauffenberg (1934) From German History in Documents and Images a project of the German Historical Institute
  • "Emerging from the Nazi shadow?". BBC News. 2004-07-19. Retrieved 2008-08-10. – BBC report of 60th anniversary of the 20 July plot; by Clare Murphy, BBC News Online
  • "Photos of the 20th July 1944 Memorial in Berlin" – Part of the photo collection of Ian J. Sanders
  • Photos from the German Stern magazine to the 20 July plot
  • "Stauffenberg and the Assassination Attempt of July 20, 1944" – Featured topic at the Memorial to the German Resistance's website