سرنره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوک پنیس (سر کیر)
نمای بالا (سرنره)
نمای زیر (سرنره)
جزئیات
سرخرگ‌هاUrethral artery
شناسه‌ها
لاتینGlans penis
TA98A09.4.01.007
TA23668
FMA18247

سَرنَره، سر کیر یا نوک کیر یا گلَنس (بلوط) پِنیس (به لاتین: glans penis) یا کلاهک[۱] یا گاهی حَشَفَه، به سر آلت تناسلی مرد گفته می‌شود که بالاتر از محلی است که در هنگام ختنه برداشته می‌شود سر کیر بخشی بسیار حساس، بزرگ و انبساط‌پذیر است.

  1. کُرپوس کاوِرنُسوم
  2. شیار تاجی
  3. تاج سر
  4. پیش‌پوست
  5. گلانس (بلوط) پنیس
  6. میاتوس گمیزراه
  7. حفره ناویکولار گمیزراه نر
  8. تونیکا آلبوگینِئای پنیس
  9. کُرپوس اسپونجیُسوم
  10. شاش‌راه]]

سر پنیس در پنیس‌های ختنه‌نشده و به هنگام جمع‌شدگی پنیس توسط پوستی به نام پیش‌پوست پوشیده می‌شود تا از حساسیت نوک پنیس مراقبت کرده و آن را نرم، مرطوب و براق نگاه دارد ولی این پوست در زمان نُعوظ (راست‌شدگی) که آماده سکس می‌گردد پس رفته و روی سر پنیس را کامل نمی‌پوشاند تا لذت جنسی بیشتر شود.

لگامِ پنیس (به انگلیسی: frenulum) که در قسمت زیرین کلاهک جای دارد، بخشی حساس از آلت تناسلی برای تحریک جنسی است و با کمترین حس یا تماسی تحریک می‌شود.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

در انگلیسی به نوک پنیس glans می‌گویند که از لاتین gland به معنای بلوط گرفته شده که به دلیل شکل بلوطی آن است.

تحریک[ویرایش]

سر پنیس در مردان بیشترین حساسیت را در اثر تماس دارد و تحریک آن بیشترین لذت را برای مرد پدیدمی‌آورد. از این رو پیش‌پوست برای محافظت، روان‌سازی، نرم نگه‌داری و پیش‌گیری از خشکی و چروکیدگی آن روی نوک آلت را می‌پوشاند. اگر سرنره در اثر تماس همیشگی با لباس یا هوا باشد کم‌کم خشک، زبر و پرچین‌وچروک می‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. دکتر شهریار ناطق (۳ دی ۱۳۹۷). «لکه‌های قرمز روی کلاهک آلت تناسلی (بالینیت) نشانهٔ چیست؟». دکتر شهریار ناطق. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱.