سرنای ساریکایا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سرنای ساری کایا)
سرنای ساریکایا
نام هنگام تولدسرنای ساریکایا
زادهٔ۱ ژوئیهٔ ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)
آنکارا، ترکیه
محل زندگیاستانبول
ملیتترکیه ای
پیشهبازیگر، مدل
سال‌های فعالیت۲۰۰۶ تا اکنون
والدینپدر mustafa sarikaya مادر ümran sarikaya
وبگاه

سرنای ساریکایا (به ترکی استانبولی: Serenay Sarıkaya) (زادهٔ ۱ ژوئیهٔ ۱۹۹۲)،[۱][۲] بازیگر و مدل ترکیه‌ای و صاحب جایگاه دوم دختر شایستهٔ ترکیه در سال ۲۰۱۰ است.[۳] معروف‌ترین بازی او در نقش میرا در سریال جزر و مد است. او در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به عنوان بهترین بازیگر زن ترکیه انتخاب شد.

حرفه[ویرایش]

سرنای در سن ۱۵ سالگی در یک رقابت زیبایی شرکت کرد و جایزه ویژه ای دریافت کرد. او کارش را با بازی در بخش کوچکی در فیلم Şaşkın آغاز کرد و بعد از آن در فیلم Plajda ایفای نقش کرد. شهرت او با بازی در این فیلم کمی افزایش یافت. در همان سال او در مجموعه تلویزیونی دیگری نیز ایفای نقش کرد. اولین نقش اصلی او در سریال باغ لیمو رقم خورد. سپس در مجموعه Adanali بازی و محبوبیت بیشتری کسب کرد. سرنای در مسابقه Miss Turkey دوم شد.

او در سال ۲۰۱۰ با سریال" عمر گل لاله " در نقش یشیم تاشکیران در شبکه شوتیوی ظاهر شد که سرنای دو فصل در این سریال حضور داشت. سرنای در سریال عمر گل لاله آهنگ " Yalnizca senfonisi" (داستان تنهایی) را اجرا کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و از سوی شرکت‌های موسیقی پیشنهاد آلبوم دریافت کرد. او در پاسخ به این پیشنهادها گفت: من قصدم آواز خواندن نیست، حرفه من بازیگری است.

وی پس از توافق با شرکت آی یاپیم با سریال جزر و مد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در شبکه استار تی‌وی جلوی بینندگان ظاهر شد. سرنای ساریکایا در سریال جزر و مد با چاتای اولوسوی همبازی شد و با بازی تحسین برانگیزش در نقش میرا بیلیجه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در مراسم پروانه طلایی به عنوان بهترین بازیگر زن ترکیه انتخاب شد. طبق گفته خبرنگاران سرنای ساریکایا و چاعاتای اولوسوی در سر فیلم‌برداری سریال عاشق هم شده و مدتی با هم رابطه داشته‌اند. مدتی بعد با کرم بورسین دوست شد و بعد از سه سال و نیم از هم جدا شدند.

سرنای در سال ۲۰۱۵ با کمپانی "taff pictures" به توافق رسید و این بار در فیلم سینمایی″ به جای ما دو نفر " با کاراکتر " چیچک " در پرده سینما ظاهر شد. او همچنین با خواندن ترانه vazgeçtim (منصرف شدم) از سزن آکسو در فیلم ikimizin yerine مورد محبوبیت و توجه بسیاری قرار گرفت.

دومین همکاری سرنای و کمپانی آی یاپیم در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت که سرنای با شخصیت دورو در سریال اینترنتی " فی چی " جلوی دوربین رفت و مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

او اکنون در حال آماده‌سازی برای بازی در سریال شاه‌ماران با هم‌بازی بوراک دنیز است.

از ارزشمندترین جوایزی که سرنای ساریکایا کسب کرده می‌توان به این اشاره کرد که او در سال ۲۰۱۴ بهترین بازیگر زن در مراسم GQ انتخاب شد.

سرنای در سال ۲۰۱۷ در سریال Fi-phi به کارگردانی mert baykal ایفای نقش کرد این سریال در ژانر درام، عاشقانه روانشناختی است سرنای در این سریال با بازیگرانی همچون Ozan Gven, Mehmet Gnsr , Berrak Tznata هم بازی است.

در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار بزرگ‌ترین تئاتر موزیکال ترکیه به نام آلیس برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت. این نمایش که با استقبال فراوانی از طرف مردم روبرو شد تا دو فصل ادامه پیدا کرد و در حال حاضر به دلیل پاندمی کرونا اجراها متوقف شده.

در تئاتر آلیس که سرنای ساریکایا نقش اصلی این داستان را اجرا می‌کند داستان دختری روایت می‌شود که غرق در فضای مجازی است و در روز تولد خود، وارد یک بازی اینترنتی شده و ناگهان به سرزمین عجایب پرت می‌شود. در این تئاتر ترانه‌های فراوانی خوانده می‌شود ولی دو ترانه اصلی به نام‌های Duy Beni و Kuzey yildizi به‌طور اختصاصی برای سرنای ساریکایا نوشته شده تا به‌صورت اختصاصی اجرا کند. اوی صدایی زیبا و منحصر به فرد دارد،

به‌طور مثال میشه از آهنگ ateşe düştüm با صدای mert demir که در سال ۲۰۲۳ ترند اینستاگرام شده بود نام برد چون سرنای ساریکایا در این موزیک همکاری داشته و بک ووکال اجرا کرد که از خود خواننده بهتر بود.

او و کرم بورسین سگ‌های مشترک دارند و برای دیدار سگ‌هایشان باهم قرار می‌گذارند. او طرفداران فراوان و منبع تقلید بسیاری از مدل‌های تازه‌کار است

زندگی شخصی[ویرایش]

سرنای تا هفت سالگی با پدر و مادر خود در آنتالیا اقامت داشت اما بعد از جدایی آنها، با مادرش زندگی کرد. او طی مصاحبه ای دربارهٔ نیاز به پدر و اهمیت یک پدر از دیدگاه دخترش سخن گفته است. وی از خردسالی به «مدل» بودن علاقه داشت. از ورزش‌های مورد علاقهٔ سرنای، می‌توان به والیبال و تنیس اشاره کرد. ساریکایا در یک مصاحبه گفته است که به رقص لاتین (خارجی) علاقه دارد. او مدتی با کرم بورسین رابطه عاشقانه داشت ولی بعد از مدتی از هم جدا شدند. او اکنون با هیچ‌کسی رابطه عاشقانه ندارد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

مجموعه تلویزیونی[ویرایش]

سال عنوان نقش توضیحات
۲۰۰۸ افسانه پری تالیا
درخت لیمو پری
۲۰۱۰ – ۲۰۰۸ آدانالی سوفیا
۲۰۱۲ – ۲۰۱۰ عمر گل لاله یشیم تاشکیران
۲۰۱۵ – ۲۰۱۳ جز و مد میرا بیلیجه
۲۰۱۷–۲۰۱۸ فی دورو
۲۰۲۳ شاهماران شاهسو
خانواده دوین

فیلم سینمایی[ویرایش]

Film
سال عنوان نقش توضیحات
۲۰۰۶ Şaşkın Itır نقش کمکی
۲۰۰۸ Plajda Aslı نقش کمکی
۲۰۱۰ How to Train Your Dragon Astrid Hofferson دوبله
۲۰۱۱ Hoşçakal Sarah فیلم کوتاه
۲۰۱۳ Behzat Ç. Ankara Yanıyor Melisa نقش کمکی
۲۰۱۲ asphalt نقش کمکی
۲۰۱۴ Asphalt 2 نقش کمکی
۲۰۱۶ İkimizin Yerine Çiçek نقش اصلی
۲۰۱۸ Asphalt 6: Adrenaline نقش کمکی
۲۰۱۹ Arma 1: Armed attack نقش کمکی

پانویس[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱.
  2. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱.
  3. Miss Turkey 2010 بایگانی‌شده در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine, GlobalBeauties.com, March 2010

منابع[ویرایش]