سرمست

مختصات: ۳۴°۱۹′۳۴″شمالی ۴۶°۰۷′۵۲″شرقی / ۳۴٫۳۲۶۰۰۰°شمالی ۴۶٫۱۳۱°شرقی / 34.326000; 46.131
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرمست
سرمس
کشور ایران
استانکرمانشاه
شهرستانگیلان غرب
بخشبخش گواور
سال شهرشدن۱۳۷۹[۱]
مردم
جمعیت۶۸۱۵ نفر(۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۵۵۰ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانهرکورد حداقل دمای بلندمدت ۱۹٫۷- و رکورد حداکثر دمای بلند مدت ۴۰٫۸+ درجه سانتیگراد ( میانگین دمای سالیانه ۱۲٫۸ درجه سانتیگراد)
میانگین بارش سالانه۷۲۰ میلیمتر
روزهای یخبندان سالانه۹۶ روز
اطلاعات شهری
ره‌آوردگوشت قرمز گوسفندی، کباب
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۳۴۳۲۸
سرمست بر ایران واقع شده‌است
سرمست
روی نقشه ایران
۳۴°۱۹′۳۴″شمالی ۴۶°۰۷′۵۲″شرقی / ۳۴٫۳۲۶۰۰۰°شمالی ۴۶٫۱۳۱°شرقی / 34.326000; 46.131

سرمَست یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش گواور در شهرستان گیلانغرب است. فاصله این شهر تا مرکز شهرستان ۶۵ کیلومتر می‌باشد.

مذهب مردم این شهر و بیشتر روستاهای حومه شیعه بوده و در بعضی روستاهای اطراف آن در دهستان حیدریه اهل حق می‌باشند.[نیازمند منبع]

شهر سرمست در دامنه شمالی کوه قلاجه بر روی جاده اسلام آباد غرب به گیلانغرب قبل از تونل قلاجه در گردنه قلاجه واقع گردیده است. این گردنه دارای هوایی خنک و طبیعت بسیار زیبایی می‌باشد که مسافرین عبوری را خصوصاً در فصل‌ بهار بخود جذب می‌نماید. سوغات معروف این شهر گوشت گوسفند است که با توجه به آب و هوای خوب منطقه و زمین های کشاورزی بسیار حاصلخیز، در سطح استان کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. همچنین شهر سرمست با وجود رستورانها و کبابی های زیاد که با گوشت تازه گوسفندی از میهمانان و مسافرین پذیرایی می‌نمایند بعنوان یک استراحتگاه بین راهی برای مسافران به شمار می‌رود.[نیازمند منبع] مهمترین محصول کشاورزی این منطقه گندم، جو، نخود، عدس، چغندرقند و … می‌باشد. بخشی از جنگلهای استان کرمانشاه در این منطقه قرار دارد و ارتفاعات منطقه پوشیده از جنگلهای متراکم بلوط، ارژن، ون، زالزالک و … می‌باشد.

آب و هوای سرمست در فصل زمستان سرد‌ بوده و میانگین بارش سالیانه آن ۷۲۰ میلیمتر می‌باشد که جز مناطق پر بارش کشور محسوب می شود. ( رکورد حداقل دمای ثبت شده در طول دوره آماری ۱۹٫۷- درجه سانتیگراد، رکورد حداکثر دمای ثبت شده در طول دوره آماری ۴۰٫۸+ درجه سانتیگراد)

طوایف و تیره‌های مختلفی از ایل بزرگ کلهر همانند:روتوند، سیاه سیاه، منصوری، غلامی، باپیریان، رجب، علیرضاوندی، کسان، چشمه حاجگه جعفری، خیرویس، صیادیان، کرمیان، شیرزادی، کله پا، زینلخانی، باسکله، صالگه، قوچه ای و … در این شهر زندگی می‌کند.

زبان: زبان مردم شهر سرمست کردی کلهری میباشد.

مشکلات زیست محیطی : تخلیه زباله های شهر سرمست در دامنه کوه قلاجه و در محیط باز ، باعث آلودگی خاک و آبهای منطقه شده است. این وضعیت نه تنها سلامتی مردم به خطر انداخته، چهره بسیار زشتی به منطقه جنگلی قلاجه داده است. متاسفانه در سالهای اخیر دوست داران محیط زیست و مردم اعتراض زیادی به این وضع داشتند ولی هنوز مسولان بخش ، شهردای سرمست و شوراها برای این مشکل راهکاری نداده اند.

شهر سرمست تقریبا هیچ فضای سبز شهری ندارد، تنها پارک کوچک شهر مدتی است به حال خود رها شده و متاسفانه بخشی از زمین پارک در سالهای اخیر تغییر کاربری داده شده است.

افزایش مجوز چاههای آب و تغییرات اقلیمی باعث پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی و خشک شدن چشمه ها و رودخانه های منطقه شده است و پدیده فرونشست زمین برای اولین بار در تابستان سال ۱۳۹۸ در منطقه مشاهده شده است.

برداشت گسترده ریشه گیاه خودرو شیرین بیان که برای آن زمین تا عمق زیاد شخم می زنند باعث تخریب گسترده بافت خاکهای کشاورزی می شود . در سالهای اخیر مشاهده شده حتی بالای کوهها را شبانه برای برداشت ریشه این گیاه شخم عمیق می زنند.

برداشت بیش از حد و سالیانه شیره سقز از درختان بنه (پسته وحشی ) باعث عدم دانه دهی درخت بنه می شود و این گونه جنگلی در معرض انقراض قرار داده است.

آتش سوزی مراتع و جنگلها و قطع درختان برای توسعه زمینهای کشاورزی و تغذیه دام ، از مشکلات زیست محیطی دیگر این منطقه می باشد

منابع[ویرایش]

  1. «بانک اطلاعات تقسیمات کشوری». وب‌گاه رسمی وزارت کشور ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ مرداد ۱۳۹۲.

بختیاری، سعید (۱۳۸۳ خورشیدیاطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، شابک شابک: &#۸۲۰۶;۹۶۴-۳۴۲-۱۶۵-۱&#۸۲۰۷; مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)

سایت مرجع شهرهای ایران به آدرس www.irancities.ir

نگارخانه[ویرایش]