سرلک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سرلک طایفه‌ای از ایل بختیاری است، که بخش اعظم از جمعیت آن، در شرق استان لرستان، در الیگودرز، ازنا و شول‌آباد، همچنین گلپایگان و خوانسار در استان اصفهان، خمین در استان مرکزی و بخشی از جمعیت این طایفه نیز در شهر اهواز در استان خوزستان پراکنده می‌باشند.[۱]

سرلک
مناطق با جمعیت چشمگیر
کشور ایران استان های: خوزستان،چهارمحال و بختیاری،اصفهان،سرزمین بختیاری
زبان‌ها
گویش بختیاری
دین
شیعه

طایفه سرلک در گذشته، تیره‌ای از طایفه آسترکی، از باب دورکی و از شاخه هفت‌لنگ به‌شمار می‌آمد، که بنا بر دلایل نامعلوم، از حدود ۴۰۰ سال پیش، از طایفه آسترکی جدا شد. امروزه این طایفه، بر پایه نمودار اجتماعی ایل بختیاری، به‌عنوان طایفه‌ای از شاخه چهارلنگ و از باب ممی‌وند محسوب می‌شود. گرچه گروهی نیز این طایفه را زیرشاخه‌ای از هیچ‌یک از باب‌ها نمی‌دانند و تنها سرلک را طایفه‌ای از چهارلنگ بختیاری به‌شمار می‌آورند.

تقسیمات ایلی[ویرایش]

تیره‌های طایفه سرلک عبارتند از: سرلک گودرزی، سرلک رضایی، سرلک صفایی، سرلک خندویی، سرلک کریم خانی، سرلک خسروی، سرلک ملکی، بهاروند و گل محمدی.

محل سکونت[ویرایش]

شهرستان های خمین الیگودرز ازنا دزفول

افراد سرشناس[ویرایش]

از اشخاص شناخته شده این طایفه، می‌توان به: میلاد سرلک (بازیکن فوتبال)، سیامک سرلک (بازیکن فوتبال)، سینا سرلک (خواننده) و تقی سرلک (شهردار اسبق تهران) اشاره کرد.

پیشینه[ویرایش]

جغرافیا[ویرایش]

سردسیر طایفه سرلک

گرمسیر طایفه سرلک

منابع[ویرایش]

  1. جواد صفی نژاد (۲/۱/۱۳۸۴). «اسنادی از طایفه سرلک رده‌ای از عشایر چهار لنگ بختیاری». فصلنامه انسان شناسی. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  2. جواد صفی‌نژاد (۲ فروردین ۱۳۸۴). «اسنادی از طایفه سرلک، رده‌ای از عشایر چهارلنگ بختیاری». فصل‌نامه انسان‌شناسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸.