سراوان (رشت)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روستای سراوان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرشت
بخشبخش سنگر
دهستانسراوان
مردم
جمعیت۵۵۴۲ نفر (سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵))
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۳۳۴۵۱

سَراوان روستایی است از توابع دهستان سراوان بخش سنگر شهرستان رشت در استان گیلان ایران. این روستا از شمال با روستای جوکول بندان، از شرق با روستای قاضیان، از غرب با روستای کچا و از جنوب با روستای گلسرک و روستای موشنگا هم‌مرز است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵)، دارای ۱۸۳۷ خانوار و جمعیت ۵۵۴۲ نفری (۲۸۲۶ مرد، ۲۷۱۶ زن، ۱۸۳۷ خانوار) است. روستای سراوان پرجمعیت‌ترین روستای استان گیلان است.[۱]

امکانات[ویرایش]

روستای سراوان دارای ایستگاه آتش‌نشانی، پاسگاه نیروی انتظامی، پاسگاه پلیس‌راه، پایگاه هلال احمر، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، مرکز مخابرات، دفتر پیشخوان دولت، پوشش اینترنت ADSL(ثابت) و 4G(همراه)، بانک، پارک، پارک جنگلی، گاز، برق، مدرسه (تمامی مقاطع تحصیلی)، آب قابل شرب، سالن ورزشی، موزه میراث روستایی، پمپ بنزین، مطب پزشک عمومی، دامپزشکی، داروخانه و … می‌باشد.

کوه زباله[ویرایش]

تصویر ماهواره ای دفن‌گاه زباله سراوان - سال ۱۴۰۰
کوه زباله سراوان

مردم دهستان سراوان بیش از ۳۵ سال است که دچار معضل دفن‌گاه زباله سراوان هستند. در تیر ماه ۱۳۶۳ در جلسه ای با حضور فرماندار رشت و شهردار رشت و مدیرکل اداره منابع طبیعی گیلان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان گیلان(آیت الله احسانبخش) مقرر شد که اداره منابع طبیعی گیلان، بیش از ۵ هکتار از جنگل‌های دهستان سراوان را به شهرداری رشت برای دفن زباله تحویل دهد که البته با دو شرط ۱- عرصه موقتاً تحویل شهرداری شود و ۲- شهرداری خود راساً اقدام به احداث و تعرض جاده نکند این تصمیم گرفته شد. در سال ۱۳۷۰ منابع طبیعی طی نامه ای به شهرداری رشت، فرمانداری رشت و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان گیلان هشدار داد که شهرداری به تعهداتش عمل ننموده و آب‌های سطحی و زیرزمینی و هوای جنگل سراوان آلوده شده‌است و خواستار توقف دفن زباله در دفن‌گاه زباله سراوان و تجدید نظر در محل دفن‌گاه شد اما کسی اقدامی نکرد و در کمال تعجب شهرداری وقت، ۳ هزار متر مربع دیگر از جنگل را نیز تصرف نمود!

این اقدامات خلاف قانون تا جایی ادامه یافت که هم‌اکنون دفن گاه زباله سراوان به ارتفاعی بالاتر از برج آزادی رسیده‌است! و در رسانه‌ها به کوه زباله سراوان شهرت دارد.[۲][۳]

شیرابه‌های سمی ناشی از کوه زباله سراوان باعث آلودگی شدید خاک و آب منطقه و حتی شهر رشت و تالاب انزلی شده‌است.

با گرم شدن هوا، بوی نامطبوع غیرقابل تحمل و هجوم شدید مگس‌ها به مردم منطقه هر چندسال موجب خشم گسترده مردم و اعتراضات خیابانی می‌شود که سرانجام با دخالت نیروی انتظامی و وعده‌های مسئولین (که آخرین وعده پایان یافتن تخلیه زباله در سایت زباله سراوان در سال ۱۴۰۲ است) و توزیع حشره کش و چسب مگس و سم پاشی خانه‌ها و … پایان می‌یابد!

در ۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعتراضات خیابانی مردم سراوان بخاطر بوی نامطبوع زباله اوج گرفت و نیرو های امنیتی با مردم معترض درگیر شدند و تیر اندازی کردند . [۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰]

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا[ویرایش]

با توجه به برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه، ۱۴۰۰/۰۳/۲۸، نتایج شمارش آرای نامزدهای انتخابات شورای اسلامی روستای سراوان به ترتیب دارندگان بیشترین رای به شرح زیر می‌باشد:

  • آقای مصطفی زیارتی سراوانی (نام پدر: محمد) دارای ۷۳۶ رای
  • آقای بهروز صالحی شیخانی (نام پدر: رجب) دارای ۷۱۳ رای
  • آقای سیدحسن پورقربان سراوانی (نام پدر: سیدحسین) دارای ۶۷۵ رای
  • آقای نعمت روشان گلسرکی (نام پدر: احمد) دارای ۶۵۸ رای
  • آقای صابر کاظمی سرملی (نام پدر: فریدون) دارای ۶۱۴ رای
  • آقای سیدمحمد معزی سراوانی (نام پدر: سیداسماعیل) دارای ۵۹۳ رای
  • آقای عباس شمسی خرطومی (نام پدر: محمدحسین) دارای ۵۸۴ رای
  • آقای سیدمصطفی هاشمی سندسی (نام پدر: سیدحسین) دارای ۳۴۶ رای
  • آقای احمد بابوئی سراوانی (نام پدر: ابراهیم) دارای ۳۲۷ رای
  • آقای محمدرضا گلی زاده سراوانی (نام پدر: علیرضا) دارای ۲۷۵ رای
  • آقای جعفر پیربجارپس (نام پدر: گل) دارای ۲۴۹ رای
  • آقای یوسف هاشمی براگوری (نام پدر: رحیم علی) دارای ۲۳۷ رای
  • آقای احمد غلامی توسه (نام پدر: اسدالله) دارای ۱۳۶ رای

۵ نفر اول به عنوان اعضای اصلی شورا و ۲ نفر بعدی به عنوان اعضای علی‌البدل شورای اسلامی روستای سراوان انتخاب شدند.

منابع[ویرایش]

https://moroor.org/بمب-ساعتی-ِ-دفنگاه-سراوان،-در-انتظار-یک/

https://rasht.gilan.ir/بخشداری-ها/بخشداری-سنگر/درباره-بخش-سنگر بایگانی‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine