سایکو-پاس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سایکو-پاس
サイコパス
(‏Saiko Pasu‏)
ژانرعلمی–تخیلی، جنایی، دلهره‌آور روان‌شناختی، سایبرپانک
مجموعه تلویزیونی
کارگرداننائویوشی شیوتانی
نویسندهگن اوروبوچی
آهنگ‌سازیوگو کانو
استودیوپروداکشن آی.جی
صاحب امتیازمدمن انترتینمنت
فانیمیشن
توهو
شبکهفوجی تلویژن
پخش اصلی۱۲ اکتبر ۲۰۱۲ – ۲۲ مارس ۲۰۱۳‏[۱]
قسمت‌ها۲۲
مانگا: بازرس آکانه سونموری
نویسندههیکارو می‌یوشی
ناشرشوئیشا
دستهشونن
انتشار درجامپ اسکوئر
پخش اصلی۲ نوامبر ۲۰۱۲ – ۴ دسامبر ۲۰۱۴
شمار کتاب‌ها۶ جلد
مجموعه تلویزیونی : سایکو-پاس ۲
کارگرداننائویوشی شیوتانی
نویسندهتو اوبوکاتا
آهنگ‌سازیوگو کانو
استودیوتاتسونوکو پروداکشن
شبکهفوجی تلویژن
پخش اصلی۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ – ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴
قسمت‌ها۱۱
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

سایکو-پاس (به ژاپنی: サイコパス Saiko Pasu، به انگلیسی: Psycho-Pass) یک مجموعه تلویزیونی انیمه ژاپنی که توسط استودیوی پروداکشن آی.جی تولید شده‌است. این مجموعه توسط گن اوروبوچی نوشته شده و نائویوشی شیوتانی آن را کارگردانی کرده‌است. داستان سایکو-پاس در آینده اتفاق می‌افتد، جایی که بشر به تکنولوژی به نام سیستم سیبیل[۲] دست پیدا کرده و با نصب دستگاهی به نام سایکو-پاس و قراردادن آن در بدن تمام شهروندان قادر به اندازه‌گیری شخصیت، وضعیت روحی و احتمال اشتیاق برای ارتکاب جرم آن‌ها می‌شود. شخصیت اصلی داستان دختری جوان به نام آکانه سونموری است که به تازگی به عنوان کاراگاه عضو نیر,ی امنیت عمومی شده‌است.

مجموعه انیمه سایکو-پاس از ۱۲ اکتبر ۲۰۱۲ شروع شده و تا ۲۲ مارس ۲۰۱5 از شبکه فوجی تلویژن پخش شده‌است. نسخه مانگای این سری نیز با عنوان بازرس آکانه سونموری (به ژاپنی: 監視官 常守朱 Kanshikan Tsunemori Akane) از نوامبر ۲۰۱۲، تا دسامبر ۲۰۱۴ توسط شوئیشا در مجله جامپ اسکوئر منتشر گردیده‌است.[۳] نسخه‌ای دیگر از مانگا این سری با عنوان سایکو-پاس: بازرس شینیا کوگامی توسط انتشارات مگ گاردن از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ در ماهنامه کامیک بلید به چاپ رسید. فصل دوم مجموعه تلویزیونی آن نیز از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۴ به تعداد ۱۱ قسمت پخش شد. همچنین در ۶ سپتامبر ۲۰۱۳ خبر از ساخت یک فیلم انیمه‌ای به همین نام به کارگردانی نائویوشی شیوتانی و کاتسویوکی موتوهیرو، و نویسندگی گن اوروبوچی و ماکوتو فوکامی داده شد، که سرانجام در ۹ ژانویه ۲۰۱۵ در کشور ژاپن به نمایش درآمد.[۴]

داستان[ویرایش]

داستان سایکو-پاس در آینده رخ می‌دهد جایی که امکان اندازه‌گیری حالت روحی و شخصیتی انسان‌ها و همچنین احتمال ارتکاب جرم رو برای هر فرد فقط با استفاده از تصویربرداری از مغز او و پردازش آن تصویر در قالب اعداد و ارقام تعیین می‌کند. این بدین معنی است که فکر کردن به ارتکاب جرم، فرد را مجرم تلقی کرده در نتیجه مجرم قبل از ارتکاب جرم شناخته شده و به وسیلهٔ سلاحی ویژه به نام دومینیتور[۵] که طوری طراحی شده که فقط به مجرمینی با ضریب جرم بالاتر از حد مجاز شلیک کرده و آن‌ها را مجازات می‌کند. کسانی که ضریب جرم بالاتر از حد مجاز داشته باشند در جامعه جایی ندارند و باید از بین بروند. داستان دربارهٔ دختری است که به تازگی عضو نیروی امنیتی عمومی شده‌است. این نیروی امنیتی نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول مجری‌ها هستند که خود مجرم‌هایی ماهر بوده، که ضریب جرم آن‌ها از حد طبیعی بالاتر است و وظیفه درگیری و مجازات مجرمین در گروه را بر عهده دارند. درک بالای مجری‌ها از جرم و جنایت باعث شده تا بهترین انتخاب برای به دام انداختن مجرمین دیگر باشند، اما چون احتمال اینکه خود مجری‌ها تبدیل به مجرمین شوند زیاد است به همین دلیل دسته دومی که کاراگاهان هستند به وجود آمده‌است. وظیفه کاراگاهان همراهی و نظارت بر کار مجری‌ها است. آن‌ها حتی می‌توانند در مواقع اضطراری از دومینیتور خود علیه مجری‌ها استفاده کنند.

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • شینیا کوگامی (به ژاپنی: 狡噛 慎也 Kōgami Shin'ya)
  • آکانه سونموری (به ژاپنی: 常守 朱 Tsunemori Akane)
  • نوبوچیکا گینزو (به ژاپنی: 宜野座 伸元 Ginoza Nobuchika)
  • تومومی ماسائوکا (به ژاپنی: 征陸 智己 Masaoka Tomomi)
  • شوسی کاگاری (به ژاپنی: 縢 秀星 Kagari Shūsei)

پانویس[ویرایش]

  1. اطلاعات و تاریخ انتشار انیمه سایکو-پس. وب‌گاه پایگاه داده‌های انیمه
  2. «Sybil System"
  3. "I.G & Urobuchi's Psycho-Pass Sci-Fi Anime Inspires Manga" (به انگلیسی). animenewsnetwork. Retrieved August 15, 2016.
  4. "Psycho-Pass Film Slated for January 9 With Gen Urobuchi, Makoto Fukami" (به انگلیسی). animenewsnetwork. Retrieved August 15, 2016.
  5. «Dominator"

پیوند به بیرون[ویرایش]