سامبو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

International Federation
of Amateur Sambo
سامبو
نام سامبو
شناخته شده به نام Sombo (in English-speaking countries)
تاکید Eclectic
کشور مبدا اتحاد جماهیر شوروی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
والد جودو، جوجیتسو، و کشتی آزاد
المپیک No
تارنمای رسمی sambo-fias.org//

سامبو (به روسی: са́мбо) یک ورزش رزمی روسی است. سامبو یک رشتهٔ نسبتاً جدید رزمی محسوب می‌شود که در دههٔ ۱۹۲۰ در ارتش سرخ شوروی به منظور تقویت توانایی مبارزهٔ تن‌به‌تن سربازان، پایه‌گذاری شد. این رشته بر فنون گلاویزی و پرتابی تأکید دارد و تلفیقی از مؤثرترین تکنیک‌های چندین رشتهٔ دیگر از جمله جودو ژاپنی، کشتی آزاد و سبک‌های محلی کشتی آسیای میانه و قفقاز است.

اسپیردونوف و واسیلی اوشچیدوف پایه‌گذاران سامبو هستند. آنها دو سبک متفاوت را پایه‌گذاری کرده بودند که در نهایت با یکدیگر ادغام شده و سامبو نام گرفتند که نام اختصاری یک واژه روسی به معنی «مبارزهٔ بدون سلاح» است. اشچپکوف در سال ۱۹۳۷ در جریان تسویه سیاسی دوران استالین متهم به جاسوسی برای ژاپنی شده و به زندان افتاد و در زندان از دنیا رفت. او بیشتر عمر خود را در ژاپن گذرانده و جودو را زیر نظر جیگوروکانو بنیان‌گذار رشتهٔ جودو آموخته بود. اما اسپیریونوف در مقایسه با سبک اشچپکوف نرم‌تر و ملایم‌تر بود و تأکید کمتری بر قدرت بدنی داشت و این خود تا حدی به دلیل جراحات عمیقی بود که اسپیریدونوف در جریان جنگ جهانی اول برداشته بود. انتونی خالامپیف که از شاگردان اشچپکوف بود. معمولاً بنیان‌گذار سامبو نامیده می‌شود. این رشته در سال ۱۹۳۸ به عنوان یک ورزش رسمی مورد تأیید کمیسیون ورزشی اتحاد جماهیرشوروی قرار گرفت.

فدراسیون بین‌المللی سامبو[ویرایش]

فدراسیون بین‌المللی سامبو آماتور(FIAS) نام دارد که به عنوان عضوی از اتحادیه جهانی فدراسیون‌های ورزشی(GAISF) نمایندگی سامبو در سراسر جهان را بر عهده دارد. سامبو تحت قوانین FIAS بخشی ازالمپیک هنرهای رزمی جهان است وفدراسیون بین‌المللی سامبو(FIAS) تنها مرجع معتبر سامبو در سطح جهان می‌باشد.

منابع[ویرایش]