سارا خوئینی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سارا خوئینی‌ها
سارا خوئینی‌ها
زادهٔ۳ خرداد ۱۳۵۳ ‏(۴۹ سال)
تهران، ایران
ملیتایرانی
تحصیلاتکارشناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
پیشهبازیگر، نقاش
سال‌های فعالیت۱۳۶۸–اکنون
همسر(ها)چنگیز وثوقی[۱] (۱۳۶۸–۱۳۷۱)
یوسف مرادیان (جدا شده)[۲][۳]
فرزندانغنچه وثوقی و شایان مرادیان[۱]

سارا خوئینی‌ها (زاده ۳ خرداد ۱۳۵۳) هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است.

زندگی هنری[ویرایش]

خوئینی‌ها بازیگری را برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم ویدئویی صبحگاه خونین ساخته فرامرز باصری تجربه کرد که با همسرش همبازی بود.

او در سال ۱۳۷۰ با فیلم سینمایی گل‌ها و گلوله‌ها ساخته ناصر مهدی‌پور به سینما آمد. سپس در فیلم تلویزیونی طالع عشق به نقش حلیمه دایه پیامبر اسلام ظاهر شد. در این سه فیلم که با چنگیز وثوقی همبازی بود از نام سارا وثوقی استفاده کرد.

پس از چند سال دوری از سینما، او دور جدید بازیگری خود را با فیلم دوستان ساخته علی شاه‌حاتمی در سال ۱۳۷۸ و با نام واقعی خود یعنی «سارا خوئینی‌ها» آغاز کرد. او در این فیلم با مهناز افشار و یوسف مرادیان همبازی بود. سپس در فیلم بالای شهر پایین شهر در نقش اصلی، همبازی محمدرضا گلزار شد. وی در سال ۱۳۸۳ در نقش اصلی فیلم سینمایی نقاب در کنار محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی و پارسا پیروزفر بازی کرد و در همان سال در فیلم اسپاگتی در هشت دقیقه با بازی و کارگردانی رامبد جوان نقش اصلی را ایفا کرد.[۶][۶][۷] سارا خوئینی‌ها، با بازی مقابل امین تارخ در سریال معصومیت از دست رفته شبکه سوم سیما در نقش «حمیرا» (زن دلفریب و عشوه‌گر عرب) برای اهالی تلویزیون شناخته شد. او برای بازی در این سریال، در جشنواره برنامه‌های تلویزیون سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن مورد تقدیر قرار گرفت.[۶][۷]

بعد از بازی در کارهای سینمایی، دعوت مهدی فخیم‌زاده را برای بازی در فیلم‌هایش پذیرفت و در سریال تلویزیونی بی‌صدا فریاد کن به عنوان نقش اول جلوی دوربین رفت. او در فیلم سینمایی یکی از ما دو نفر با بازی بهرام رادان و کارگردانی تهمینه میلانی، بازیگر و دستیار کارگردان بود.

در سال ۱۳۹۰ در تئاتر «عشق اتفاقی نیست که بیفتد» به روی صحنهٔ تالار وحدت رفت.[۸][۹] این نمایش مورد استقبال هنرمندان بنام سینما و تئاتر واقع شد[۱۰] که موفقیت این نمایش و استقبال بیش از انتظار مردم باعث دو اجرایی شدن نوبت نمایش آن شد.[۱۱]

زندگی شخصی[ویرایش]

سارا خوئینی‌ها فارغ‌التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.[۱]

سارا خوئینی‌ها در تهران به دنیا آمده‌است و به همراه یک خواهر و سه برادر سومین فرزند خانواده محسوب می‌شود.[۶]

وی همسر سابق چنگیز وثوقی بوده است.[۶][۱۲][۱۳]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

«سارا خوئینی‌ها» در صحنه‌ای از سریال یک روز قبل

سینما[ویرایش]

  1. مأموریت غیرممکن (۱۳۹۷) (۱۳۹۷)
  2. ماه گرفتگی (۱۳۹۵)
  3. شاباش (۱۳۹۱)[۱۴]
  4. کبریت سوخته (۱۳۹۱)
  5. دل بی‌قرار (۱۳۹۱)
  6. در امتداد شهر (۱۳۸۹)
  7. یکی از ما دو نفر (۱۳۸۹)
  8. بیداری رؤیاها (۱۳۸۸)
  9. لج و لج‌بازی (۱۳۸۸)
  10. دوستی از جنس آتش (۱۳۸۸)
  11. پسر تهرانی (۱۳۸۷)
  12. سوپر استار (۱۳۸۷)
  13. دعوت (۱۳۸۷)
  14. گیس بریده (۱۳۸۵)
  15. اسپاگتی در هشت دقیقه (۱۳۸۴)
  16. نقاب (۱۳۸۳)
  17. بالای شهر پایین شهر(۱۳۸۰)
  18. دوستان (۱۳۷۸)
  19. گل‌ها و گلوله‌ها (۱۳۷۰)

مجموعه تلویزیونی[ویرایش]

معصومیت ازدست‌رفته در نقش حمیرا
نام مجموعه سال کارگردان نقش
مادر ۱۳۷۸ مسعود فروتن
سفر سبز ۱۳۸۱ محمدحسین لطیفی
معصومیت ازدست‌رفته ۱۳۸۲ داوود میرباقری
کلاه پهلوی[۱۵][۱۶][۱۷] ۱۳۸۹–۱۳۸۳ سید ضیاءالدین دری
روزهای اعتراض ۱۳۸۴  حسین سهیلی‌زاده
راه شب ۱۳۸۴ داریوش فرهنگ
بی‌صدا فریاد کن ۱۳۸۶ مهدی فخیم‌زاده
نردبام آسمان ۱۳۸۸ محمدحسین لطیفی
یک روز قبل ۱۳۸۹ صادق کرمیار
بچه‌ها نگاه می‌کنند ۱۳۸۹
خاطرات مرد ناتمام ۱۳۹۱ صادق کرمیار
شب شیشه‌ای[۱۸][۱۹] ۱۳۹۲ مسعود رشیدی
اولین انتخاب[۲۰][۲۱] ۱۳۹۲ مهدی صباغ‌زاده
بی‌قرار ۱۳۹۳ فلورا سام
آسپرین ۱۳۹۵–۱۳۹۴ فرهاد نجفی
محله گل و بلبل ۲ ۱۳۹۵ محمد درویشعلی پور
آچمز ۱۳۹۸–۱۳۹۷ مهرداد خوشبخت
گاندو ۱۳۹۸ جواد افشار
پدر گواردیولا ۱۴۰۱ سعید نعمت‌الله

فیلم تلویزیونی[ویرایش]

نام فیلم سال کارگردان نقش
صبحگاه خونین ۱۳۶۹
طالع عشق ۱۳۷۱
تلواسه ۱۳۸۸
فراموشی ۱۳۸۹
اوباش ۱۳۹۰
فصل زندگی ۱۳۹۱ مهدی صباغ‌زاده
باور آرامش ۱۳۹۲ شهره لرستانی

تئاتر[ویرایش]

  1. عشق اتفاقی نیست که بیفتد'' (۱۳۹۰) - تالار وحدت
  2. مهمانسرای دو دنیا'' (۱۳۹۴)
  3. شاخ نبات'' (۱۳۹۶) - تالار وحدت

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «سارا خوئینی‌ها». موسسه فرهنگی و هنری نور راسخون (وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه). ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۹ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۳.
  2. «یوسف مرادیان». سوره سینما. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۸ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ آوریل ۲۰۱۳.
  3. «از مهتاب کرامتی تا عسل بدیعی: هشت طلاق معروف سینمای ایران». کافه سینما. ۲۳ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۸ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ آوریل ۲۰۱۳.
  4. «گفتگو با سارا خوئینی‌ها بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما». روزنامهٔ رسالت. ۹۱/۴/۱۲. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. «گفتگو با سارا خوئینی‌ها بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما = روزنامهٔ رسالت» (PDF). ۲۰ آذر ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ «جشن تولد عالیه "کلاه پهلوی" در اولین روز بهار». جام جم صدا و سیما. ۲ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «از دوره‌گردی تا خانه اعیان‌نشینی». روزنامه جام جم. ۹ دی ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  8. «عشق اتفاقی نیست که بیفتد». پایگاه اطلاع‌رسانی تئاتر شهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  9. «بهنام تشکر و سارا خوئینی‌ها روی صحنه / گزارش تصویری». خبر آنلاین. ۲۰ آذر ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  10. «استقبال هنرمندان از نمایش "عشق اتفاقی نیست که بیفتد"». سینما خبر. ۲۳ آذر ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  11. «دواجرایی شدن "عشق اتفاقی نیست که بیفتد"/ امیدواری استاد سمندریان به آینده جوانان در تئاتر». خبرگزاری مهر. ۲۰ آذر ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  12. «سارا خوئینی ها». سی نما. ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  13. «سارا حوئینی ها». عناوین. ۲۹ مهر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  14. ««شاباش» را برای اکران دوم نوروز آماده می‌کنیم+تصاویر». خبرگزاری فارس. ۱۹/12/۹۱. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در 30 آوریل ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  15. «از دوره‌گردی تا خانه اعیان‌نشینی». روزنامه جام جم. ۹ دی ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  16. «از دوره‌گردی تا خانه اعیان‌نشینی». روزنامه جام جم. ۹ دی ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  17. «جشن تولد عالیه "کلاه پهلوی" در اولین روز بهار». جام جم صدا و سیما. ۲ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۳.
  18. «سریالهای شبکه سه برای نیمه اول سال ۹۲». پایگاه خبری مشرق نیوز. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  19. «سریالهای شبکه سه برای نیمه اول سال ۹۲». شبکه ایران. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳.
  20. ««دروازه بهشت» به بعد از ماه رمضان موکول شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۱۹ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳.
  21. «سارا خوئینی‌ها و سحر ولدبیگی در دروازه بهشت شبکه تهران». باشگاه خبرنگاران. ۱۸ خرداد ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳.