ساختمان بانک شاهی اصفهان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بانک شاهی اصفهان
نامبانک شاهی اصفهان
کشورایران
استاناستان اصفهان
شهرستاناصفهان
اطلاعات اثر
نام‌های دیگربانک بازرگانی اصفهان
دیرینگیدوره پهلوی اول
دورهٔ ساخت اثردوره پهلوی اول
مالک اثربانک تجارت
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۰۲۲۴
تاریخ ثبت ملی۲۳ شهریور ۱۳۸۲
اطلاعات بازدید
وبگاه

ساختمان بانک شاهی اصفهان به عنوان شعبه مرکزی استان اصفهان بود. این ساختمان که مربوط به دوره پهلوی اول بود واقع در، خیابان سپه، نرسیده به میدان نقش جهان بنا شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

معماری بنا[ویرایش]

ساختمان بانک شاهی اصفهان که هم‌اکنون بانک تجارت نامیده می‌شود، به تقلید از ساختمان بانک شاهی ایران در تهران طراحی شده و معمارآن فردی به نام بشارتی بود. ساختمان بانک شاهی اصفهان، از آجر استفاده شده و سنتوری یونانی و دودکش‌های روی شیروانی نشانه‌هایی از تأثیر معماری غربی را در معماری ایران نشان می‌دهند.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. پایگاه اینترنتی نصف جهان، دربارۀ معماری ساختمان سه بانک در خیابان سپه - میراث‌های معاصر در گاو صندوق بانک‌ها، نوشته‌شده در ۶ تیر ۱۳۹۰؛[پیوند مرده] بازدید در ۱۹ بهمن ۱۳۹۰.

«استان اصفهان» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.
این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.
برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.

پیوند به بیرون[ویرایش]