زولو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قوم زولو
کل جمعیت
۱۴,۲۴۳,۶۰۰[۱]
مناطق با جمعیت چشمگیر
 آفریقای جنوبی۱۳,۶۴۴,۰۰۰[۱][۲]
 زیمبابوه۲۰۷,۰۰۰ (نادقیق)[۱]
 لسوتو۲۰۴,۰۰۰ (نادقیق)[۱]
 اسواتینی۹۹,۰۰۰ (نادقیق)[۱]
 مالاوی۷۶,۰۰۰[۱]
 موزامبیک۶,۹۰۰[۱]
 بوتسوانا۶,۷۰۰[۱]
زبان‌ها
زولو
شنگانی, سوتو, انگلیسی
دین
مسیحیت, زولو
قومیت‌های وابسته
خوسا, سوازی, هلوبی, اندبله جنوبی, اندبله شمالی , نگونی
زولو
شخصام زولو
مردمآما زولو
زبانایسی زولو
کشورکوا زولو

مردم زولو (‎/ˈzl/‎; زولو: amaZulu) یک گروه قومی نگونی بومی اهل آفریقای جنوبی است. مردم زولو بزرگترین گروه قومی و در آفریقای جنوبی می باشند، که جمعیت آن در حال حاضر برابر ۱۴ میلیون نفر است، که اغلب انها در استان کوازولو-ناتال مشغول زندگی هستند.

مردم زولو از جوامع نگونی که در طول هزاران سال در مهاجرت بانتو مشارکت داشتند، ماخذ گردیده شده. بعدها این قوم با ادغام قبیله ها، حکومت شاکا را به علت شیوه ها و سازماندهی نظامی ترقی می دهند و بعدها این قوم برای ملت زولو موفقیت های را به ارمغان می آورند.

مردم زولو به مراسم های خود یعنی یک نی یا رقص نی و اشکال گوناگون مهره کاری خویش افتخار می کنند.

هنر و مهارت مهره دوزی در شناخت مردم زولو نقش داشته و هنر و مهارت های آنان به عنوان نوعی ارتباط و تعهد به قبیله و سنت های ویژه انجام می گیرد. در حال حاضر مردم زولو اغلب به مذهب مسیحیت باور دارند، ولی یک دین ترکیبی پایه گذاری کرده‌اند که با سیستم‌های باوری پیشین زولو تلفیق گردیده شده.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

ریشه ها[ویرایش]

نقشه ۲۰۱۲ که موقعیت مردم زولو را آشکار می سازد

مردم زولو در ابتدا یک قبیله کوچک در ناحیه شمالی کوازولو-ناتال (کنونی) بودند، که تقریباً در همان مکان پایه گذاری شد. بعدها ۱۵۷۴ از طرف زولو مالاندلا. در زبان های نگونی، آیزولو به زبان زولو بهشت است. در آن زمان، این ناحبه از طرف بسیاری از جوامع و اقوام بزرگ نگونی (همچنین به نام مردم، یانام نام خانوادگی، با اشاره به قبیله یا نام خانوادگی آنها) تصرف شده بود. بعد از آن جوامع نگونی طی هزاران سال به عنوان بخشی از مهاجرت بانتو به سواحل شرقی آفریقا مهاجرت می کنند. همانطور که مردم در آن مکان شروع به توسعه می کند، حاکمیت شاکا قبایل را گرد هم می آورد تا یک هویت منسجم را برای مردم زولو تشکیل دهد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ ۱٫۷ "The Zulu people group are reported in 7 countries". Retrieved 29 November 2016.
  2. International Marketing Council of South Africa (9 July 2003). "South Africa grows to 44.8". www.southafrica.info. Archived from the original on 22 May 2005. Retrieved 4 March 2005.
  3. Groenewald, H. C. (2003). "Zulu Oral Art". Oral Tradition (به انگلیسی). 18 (1): 87–90. doi:10.1353/ort.2004.0017. ISSN 1542-4308.