زمین‌لرزه ۱۳۵۷ طبس

مختصات: ۳۳°۱۲′شمالی ۵۷°۲۴′شرقی / ۳۳٫۲°شمالی ۵۷٫۴°شرقی / 33.2; 57.4
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زمین‌لرزه طبس (۱۳۵۷))
زمین‌لرزه طبس
زمین‌لرزه ۱۳۵۷ طبس در ایران واقع شده
زمین‌لرزه ۱۳۵۷ طبس
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۸.۷ ریشتر[۱]
عمق۱۰ کیلومتر
کل آسیبحدود ۱۵۰٬۰۰۰ تا ۲۵۰٬۰۰۰ کشته[۱]
پس‌لرزه‌ها0

زمین‌لرزه طبس، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۸.۷ ریشتر[۱] که در ساعت ۱۹:۳۶ روز شنبه ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و شهر طبس و روستاهای مجاور آن را ویران کرد. این زمین‌لرزه قدرتمندترین زلزله ای است که تا به حال در تاریخ ایران ثبت گردیده. کشته‌های این زلزله را بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. این در حالی است که به علت شدت تخریب ساختمان‌ها و شدت زیاد زمین‌لرزه بسیاری از اجساد هرگز پیدا نگشتند.

نکات جالب توجه در مورد زمین لرزه[ویرایش]

هیچ پیش لرزه ای در زمین‌لرزه طبس به وقوع نپیوست اما برخی رویدادهای غیرعادی هشداردهنده، مانند رفتار غیرعادی جانوران و نمایان شدن یک روشنایی بر فراز کوه گزارش شده‌است. همچنین حدود دو ساعت پس از زمین‌لرزه ماه‌گرفتگی در منطقه روی داد. یکی دیگر از حاشیه‌های تلخ این زلزله، سانحه سقوط یکی از هواپیماهای هرکولس اعزامی از پایگاه هفتم ترابری(شیراز) در فرودگاه دوشان‌تپه بود که به جان باختن تعدادی از خلبانان و همافران اعزامی برای امدادرسانی به زلزله زدگان طبس منجر شد.

دلایل تلفات سنگین زمین‌لرزه[ویرایش]

فرح پهلوی در شهر طبس پس از زلزله

علاوه بر قدرت بسیار زیاد زمین‌لرزه، عمق کم زلزله، در حدود ۱۰ کیلومتر (در مورد عمق زمین‌لرزه طبس اعداد و ارقام متفاوتی ارائه شد به عنوان مثال سازمان زمین‌شناسی آمریکا عمق این زمین‌لرزه را ۳۵ کیلومتر تخمین زد، همچنین مؤسسه ژئوفیزیک عمق آنرا ۵ کیلومتر اعلام کرد) از طرفی نزدیکی کانون زلزله به شهر موجب گشت میزان خرابی به شدت افرایش یابد. فاصله رومرکز زلزله تا شهرستان طبس حدود ۱۰ کیلومتر بود و این باعث شد شتاب حداکثری در این زلزله مهیب ایجاد شود که موجب تخریب کامل شهر شد. همین نزدیکی کانون زمین‌لرزه به شهر در زمین‌لرزه بم موجب ایجاد شتاب قائم معادل شتاب گرانش زمین شد که باعث شد افراد بر اثر شدت زمین‌لرزه به هوا پرت شوند در زمین‌لرزه بم فاصله رومرکز زمین‌لرزه از شهر در حدود چهار کیلومتر بود.

فهرست زمین‌لرزه‌های بالای ۷ ریشتر در استان خراسان جنوبی[ویرایش]

استان خراسان جنوبی از لحاظ تعداد دفعات وقوع زمین‌لرزه‌های بالای ۷ ریشتر در ایران رکورد دار می‌باشد. این زمین‌لرزه‌ها عبارتند از

از نکات قابل توجه این که زمین‌لرزه طبس، و دشت بیاض هر دو در شهریور ماه اتفاق افتاده‌است. و سه زمین‌لرزه از چهار زلزله یاد شده در شش ماه اول سال رخ داده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Earthquakes with 1٬000 or More Deaths since 1900" (به انگلیسی). US Geographical Survey. Retrieved 20 فروردین 1388. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)