زمین‌لرزه ۲۰۰۸ سیچوان

مختصات: ۳۱°۰۱′۱۶″شمالی ۱۰۳°۲۲′۰۱″شرقی / ۳۱٫۰۲۱°شمالی ۱۰۳٫۳۶۷°شرقی / 31.021; 103.367 (Sichuan earthquake)
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه سیچوان
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۸ ریشتر[۱]
عمق۱۹ کیلومتر
کل آسیب۸۷٬۵۸۷ نفر کشته،
۳۷۳٬۵۷۳ نفر زخمی،
۱۸٬۶۲۷ نفر مفقود
پس‌لرزه‌هاحدود ۱۰۲ پس‌لرزهٔ بزرگ،
بیش از ۷٬۰۰۰ پس‌لرزه در مجموع

زمین‌لرزه سیچوان در ۱۲ مه ۲۰۰۸ و در ساعت ۱۴و۲۸ دقیقه به وقت محلی، در استان سیچوآن چین روی داد. مؤسسه زمین‌شناسی آمریکا شدت این زلزله را ۷٬۸ ریشتر تشخیص داده‌است. مرکز زمین‌لرزه در ۹۲ کیلومتری شمال غرب چنگدو مرکز استان سیچوان، و در عمق ده کیلومتری زیر زمین بوده‌است.

منطقه زمین‌لرزه[ویرایش]

در منطقه وقوع زمین‌لرزه حدود ۱۲ میلیون نفر زندگی می‌کنند و در ۲۶۰ کیلومتری آن نیز استانی با ۳۰ میلیون نفر جمعیت قرار دارد.

خسارت جانی[ویرایش]

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی، آمار کشته‌شدگان این زمین‌لرزه اکنون به ۸۷۵۸۷ نفر و آمار مفقودان به ۱۸٬۶۲۷ نفر رسیده‌است و ۳۷۴۰۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند[۲].

خسارت مالی[ویرایش]

حدود ۸۰٪ ساختمان‌ها در منطقه زلزله‌زده آسیب دیده‌است. یک مدرسه نیز به‌طور کامل از بین رفته‌است. حدود ۴٫۷ میلیون خانه درمنطقه آسیب دیده است.

امدادرسانی[ویرایش]

«ون جیبائو» نخست وزیر چین از محل زمین لرزه بازدید کرد. وضعیت نامناسب جوی باعث تاخیر در عملیات امدادرسانی در دو روز ابتدایی عملیات شد.همچنین حدود ۲۰۵٬۰۰۰ نفر نیز منطقه زلزله را ترک کرده‌اند و حدود ۵ میلیون بی‌خانمان در ۲٬۸۸۵ پناهگاه، پناه داده شده‌اند. مقامات رسمی گفته‌اند که کمک‌های غذایی و مالی برای آسیب دیدگان به مدت ۳ ماه ادامه می‌یابد. همچنین هواپیماهای حامل مواد امدادی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، روسیه و سنگاپور به چین اعزام شده‌اند.

کمک مالی[ویرایش]

  • چین: وزارت داخلی چین مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار آمریکا رابرای کمک به آسیب دیدگان این حادثه اختصاص داد. «یائو مینگ» ورزشکار مشهور چین نیز مبلغ ۲۱۴٬۰۰۰ دلار آمریکا را به صلیب سرخ چین اهدا نمود.
  • هنگ کنگ: دولت هنگ کنگ مبلغ ۳۸ میلیون دلار آمریکا و باشگاه سوارکاری هنگ کنگ مبلغ ۴ میلیون دلار آمریکا را برای کمک به آسیب دیده گان این حادثه اهدا کردند.[۳]
  • اسرائیل: در مجموع اسرائیل ۹۰ تن انواع دارو و وسائل درمان پزشکی، دستگاه‌های تطهیر و تصفیه آب، ژنراتورهای تولید برق، چادر، کیسه خواب و انواع لباس برای زلزله‌زدگان فرستاد. این کمک‌ها علاوه بر کمک نقدی است که اسرائیل از طریق سفارتخانه خود در پکن در اختیار صلیب سرخ چین قرار داد که هدف از آن کمک‌رسانی فوری به زلزله‌زدگان بود.[۴]

جنجال[ویرایش]

شارون استون بازیگر آمریکایی در طی اظهاراتی با انتقاد از عملکرد دولت چین در سرکوب قیام تبت این زلزله را حاصل اقدامات خشونت‌آمیز دولت چین دانست.در نهایت شارون استون به خاطر این سخنان خود عذر خواهی کرد.ولی دولت چین فیلم‌هایی راکه او در آن نقش آفرینی می‌کند را ممنوع کرد.همچنین شرکت کریستن دیور اعلام کرد که دیگر از تصاویر شارون استون در تبلیغات خود استفاده نخواهد کرد.[۵][۶]

حوادث مشابه در چین[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]