زبان لومبارد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لومبارد
Lombard/Lumbaart (WL), Lombard (EL)
زبان بومی درایتالیا, سوئیس
منطقهایتالیا:[۱][۲][۳]
Lombardy
Piedmont
Südtirol
Trentino
Switzerland:[۱][۲][۳]
Graubünden
Ticino
شمار گویشوران
۳٫۹ میلیون  (۲۰۰۲)[۴]
گویش‌ها
کدهای زبان
ایزو ۳–۶۳۹lmo
گلاتولوگlomb1257[۵]
زبان‌شناسی51-AAA-oc & 51-AAA-od
{{{mapalt}}}
{{{mapalt2}}}
این نوشتار شامل نمادهای آوایی آی‌پی‌ای است. بدون پشتیبانی مناسب تفسیر، ممکن است علامت‌های سوال، جعبه یا دیگر نمادها را جای نویسه‌های یونی‌کد ببینید.

زبان لومبارد زبانی است هندواروپایی از شاخه زبان‌های رومی‌تبار که در اروپا بیش از سه و نیم میلیون نفر گویشور دارد. این زبان در مناطق شمالی ایتالیا و و نیز کشور سوئیس رایج است. این زبان به گویش‌های متعددی شامل می‌شود.[۶] این زبان به دو گویش لومبارد شرقی و لومباردغربی تقسیم می‌شود. زبان گالی-سیسیلی نیز گاهی گویشی از لومبارد معرفی شده‌است.

به این نکته توجه کنید که زبان لومبارد از زبان لومباردی متفاوت است. زبان لومبارد از خانواده زبان های رومی تبار است که در ایتالیا و سوئیس گویش می‌شود اما زبان لومباردی زبانی ژرمنی است که فقط در ایتالیا گویشور دارد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Minahan, James (2000). One Europe, many nations: a historical dictionary of European national groups. Westport.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Moseley, Christopher (2007). Encyclopedia of the world's endangered languages. New York.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Coluzzi, Paolo (2007). Minority language planning and micronationalism in Italy. Berne.
  4. لومبارد at اتنولوگ (18th ed., 2015)
  5. Nordhoff, Sebastian; Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, eds. (2013). "Lombard". Glottolog 2.2. Leipzig: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. {{cite book}}: Invalid |display-editors=4 (help)
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Lombard_language