زاینده‌رود (لنجان)

مختصات: ۳۲°۲۳′۳۲″شمالی ۵۱°۱۶′۱۱″شرقی / ۳۲٫۳۹۲۳۴۵۶۷°شمالی ۵۱٫۲۶۹۵۹۵۶۷°شرقی / 32.39234567; 51.26959567
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زاینده‌رود (شهر))
زاینده‌رود(لنجان)
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانلنجان
بخش مرکزی
مردم
جمعیت۹،۴۶۳ نفر (۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۷۲۱
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۵۰۴
زاینده‌رود(لنجان) بر ایران واقع شده‌است
زاینده‌رود(لنجان)
روی نقشه ایران
۳۲°۲۳′۳۲″شمالی ۵۱°۱۶′۱۱″شرقی / ۳۲٫۳۹۲۳۴۵۶۷°شمالی ۵۱٫۲۶۹۵۹۵۶۷°شرقی / 32.39234567; 51.26959567

زاینده‌رود، نام شهری در بخش مرکزی شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان است.[۱]

شهر زاینده‌رود مشتمل بر پنج محله به نام‌های باباشیخعلی، بیستگان، بهجت آباد، کَلّه مسیح و کَلّه مسلمان است که البته این محلات در اصل پنج روستای جدا از هم بوده و در سال ۱۳۸۰ بهم پیوسته و یک شهر را تشکیل داده‌اند. جمعیت این شهر بالغ بر ۹۵۶۳ نفر و ساکنین آن عمدتا بومی بوده و در اصطلاح لنجانی محسوب می‌شوند بسیاری از ساکنین این شهر در شرکت‌ ذوب آهن اصفهان مشغول به کارند و شماری از آن‌ها نیز به برنج کاری اشتغال دارند. محصول عمده کشاورزی این شهر برنج است که به "برنج لنجان" شهرت دارد . دریاچه مصنوعی محله باباشیخعلی زیباترین جاذبه گردشگری این شهر می باشد که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این دریاچه در اثر برداشت شن و خاک زمین های کشاورزی برای ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان ایجاد شده است.

شالیزارهای سرسبز شهر زاینده رود در فصل بهار و تابستان بسیار دیدنی و زیباست همچنین امامزاده سید احمد از اماکن دیدنی شهر زاینده رود است.

تپه و چنار، محلی زیبا در میان شالیزارهای بیستگان است و همچنین چنار بسیار کهنی در محلۀ کله مسیح وجود دارد که مردم در روز سیزدهم فروردین هر سال در اطراف آن گرد می آیند. تفریح گاه محلۀ کله مسیح و پارک جزیره از باصفاترین و زیباترین نقاط شهرستان لنجان است که در حاشیه زاینده رود قرار گرفته و محل مناسبی برای استراحت و تفریح خانواده‌هاست.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.