رینالدو آرناس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رینالدو آرناس (به اسپانیایی: Reinaldo Arenas) ‏ (۱۹۴۳–۱۹۹۰) نمایشنامه‌نویس، نویسنده و شاعر کوبایی.

رینالدو آرناس
زادهٔ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۳
استان اولگین، کوبا
درگذشت۷ دسامبر ۱۹۹۰ (۴۷ سال)
نیویورک، آمریکا
ملیتکوبایی
پیشهنمایشنامه‌نویس، نویسنده، شاعر
سال‌های فعالیت۱۹۶۶–۱۹۹۰
سبکشعر، رمان، درام

زندگی‌نامه[ویرایش]

آرناس در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۳ در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد. در ۱۹۵۹ هنگام پیروزی انقلاب کوبا پانزده سال داشت. تحصیلات پراکنده و نامنظمی داشت و در نوجوانی به دلیل تمایلات هم‌جنس‌گرایانه دچار مشکلات فراوانی بود. در جوانی به هاوانا رفت و در کتابخانهٔ ملی هاوانا مشغول کار شد و شروع به نوشتن داستان کرد. اولین رمان او آوازی از ته چاه(به اسپانیایی: Celestino antes del alba) در ۱۹۶۵ برندهٔ جایزهٔ دوم اتحادیهٔ نویسندگان کوبا شد.
رمان دومش هذیان (به اسپانیایی: El mundo alucinante) در مکزیکو سیتی منتشر شد و برای او در خارج از کوبا شهرت به همراه آورد. اما به دلیل هم‌جنس‌گرا بودن موقعیت مناسبی نزد حکومت کمونیستی کوبا نداشت و در ۱۹۸۰ پس از آن که مدتی به جرم فساد اخلاقی در زندان به‌سر برد به آمریکا رفت و در نیویورک و میامی ساکن شد. در آمریکا به داستان‌نویسی و سخنرانی علیه فیدل کاسترو ادامه داد اما چند سال بعد در ۱۹۸۷ به بیماری ایدز مبتلا شد و سرانجام در ۷ دسامبر ۱۹۹۰ در نیویورک خودکشی کرد.

سینما[ویرایش]

بر اساس زندگی آرناس فیلم پیش از آغاز شب به کارگردانی جولیان اشنابل ساخته شد. در این فیلم خاویر باردم در آن نقش آرناس را بازی کرد و جایزه بزرگ هیئت داوران (جشنواره فیلم ونیز) را از آن خود کرد.

آثار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

اچه‌وریا، روبرتو گونسالس (۱۳۸۵)، «رینالدو آرناس»، داستان‌های کوتاه آمریکای لاتین (۲)، ترجمهٔ عبدالله کوثری، تهران: نی، ص. ۱۶۹، شابک ۹۶۴-۳۱۲-۷۹۷-۴