باغ (لارستان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از روستای باغ)
روستای باغ
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلارستان
بخشبخش صحرای باغ
دهستانباغ
مردم
جمعیت۱۴۲۶ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۸۲۶۸۴
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱۵۲۴۳
وبگاه رسمیصحرای باغ

باغ روستایی از توابع لارستان واقع در بخش صحرای باغ از توابع شهرستان لارستان در جنوب شهر لار در ایران که امروزه در تقسیمات کشوری جزو لارستان فارس می‌باشد. صحرای باغ آخرین مرز لارستان واستان فارس به استان هرمزگان است. روستای باغ در ۴ کیلومتری سمت مغرب روستای دهمیان واقع شده‌است.

ارز دیجیتال باغ[ویرایش]

ارز دیجیتال باغ در سال ۲۰۲۰ توسط عبدالله قاسمی برنامه نویس اهل بیغرد طراحی و برنامه نویسی شد . هم اکنون مارکت کپ ارز دیجیتال باغ ۳۵۰ هزار دلار میباشد. این ارز در رده ۲۰۰ شبکه ترون قرار دارد و دارای شبکه مخصوص به خود است.

نامگذاری روستا[ویرایش]

روایت است که در دوران بسیار دور چشمه‌های روانی و باغ‌های فراوانی در این ناحیه وجود داشته‌است، بنابراین نام روستا را «باغ» نامگذاری کرده‌اند. همچنین در زبان عامیانه وجود دارد که صدها سال پیش در این منطقه باغ‌هایی حقیقی بوده‌است، و احتمال آن است که نام «صحرای باغ» هم از روی همان باغ‌ها گرفته شده باشد. امروزه از آن باغ‌ها و چشمه‌ها فقط آثاری برجای مانده‌است.

آثار[ویرایش]

در روستای«باغ» آثار قلعه بزرگی وجود دارد که به «قلعه محمد جعفر خان باغی» معروف است، در تاریخ فارس نامه ناصری آمده‌است که در اواخر سلطنت صفویه وقتی افغان‌ها در برابر نادر شاه شکست خوردند به‌طرف لارستان فرار کردند و قلعه باغ را در تصرف خود در آوردند و در آنجا در برابر قوای نادر که به سرکردگی طهماسب قلی‌خان بود مقاومت نمودند، ولی از قوای نادر شکست خورده و خیلی از آن‌ها کشته شدند و بعضی هم دستگیر و بعضی دیگر فراری شدند. این واقعه در سال‌های ۱۱۴۶ یا ۱۱۴۷ هجرة قمری رخ داده‌است. در ۵۰ سال پیش در اطراف روستای باغ چادرنشین زیاد بوده‌است، این چادر نشین‌ها از ایل « نَفَر » و « لُر » بودند که بعداً از طرف دولت وقت در یک جایی آن‌ها جمع نموده و مانند دهات صحرای باغ در خانه کاه گلی جاه داده شدند و خودشان دارای روستایی جداگانه شدند به نام روستای کارگاه.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت روستای باغ در حدود ۱۳۰۰ نفر می‌باشد، دارای دبستان، مسجد، درمانگاه، آب‌انبار (برکه) برق، لوله‌کشی می‌باشند. باغی‌هایی که در کشورهای عربی سکونت دارند تعداد آن‌ها تقریباً در حدود ۲۵۰۰ نفر می‌باشد. هم اکنون شغل اکثریت مردم این روستا تجارت در جزیره قشم و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌باشد .

منابع[ویرایش]

  • جعفر، روئین تن زروانی، محمد امین . (صحرای باغ در گذرگاه تاریخ) ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۴ میلادی.
  • یونس،عیب جو باغی،جمعه."(آمار ثبت شده در شورای اسلامی روستای باغ)"