روز همگانی تصویر کشیدن از محمد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاریکاتور، "روز همگانی تصویر کشیدن از محمد!"

روز همگانی تصویر کشیدن از محمد (به انگلیسی: Everybody Draw Mohammed Day) مناسبتی بود در ۲۰ مه ۲۰۱۰ برای حمایت از آزادی بیان و مخالفت با افرادی که هنرمندان را به جرم به تصویر کشیدن محمد، پیامبر اسلام، تهدید به خشونت می‌کنند. این مناسبت در اعتراض با سانسور یکی از سری برنامه‌های کارتون ساوت پارک "۲۰۱"، به وسیله توزیع کننده‌اش کمدی سنترال، در جواب به تهدید به مرگ‌های افراد مسئول این سری به وسیله مسلمانان آغاز شد.

کاریکاتوریست آمریکایی، مولی نوریس، این مناسبت هنری را برای اعتراض به تهدید به مرگ شدن کاریکاتوریست‌هایی که محمد را در کارتون ساوت پارک به تصویر کشیدند برگزار کرد. به تصویر کشیدن محمد به وسیله چند حدیث در دین اسلام ممنوع است، ولی در قرآن اشاره‌ای به این موضوع نشده‌است.[۱]

مولی نوریس گفت در صورتی که مشارکت کنندگان تصویر محمد را بکشند، تروریست‌های مسلمان قادر به قتل رساندن همه آنها نیستند و تهدیدهای آنها عملی نیست. این ایده در فیسبوک منتشر شد و در وبلاگ‌ها به سرعت انتشار یافت. در فیسبوک صفحه‌ای با نام «روز همگانی تصویر کشیدن از محمد» ایجاد شد که بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ طرفدار پیدا کرد. صفحه‌ای به اعتراض با این اقدام با نام «مخالف روز همگانی تصویر کشیدن از محمد» نیز ایجاد گردید که حمایت کننده‌های بیشتری (۱۰۶٬۰۰۰ تا ۲۰ مه) پیدا کرد.[۲] فیس‌بوک به‌طور موقت در پاکستان مسدود شد، ولی با موافقت فیس‌بوک با فیلتر کردن این صفحه برای پاکستان و هند این بلاک برداشته شد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Office of the Curator (May 8, 2003). "Courtroom Friezes: North and South Walls" (PDF). Information Sheet, Supreme Court of the United States. Archived from the original (pdf) on 1 June 2010. Retrieved July 8, 2007.
  2. Yuen, Jenny (May 20, 2010). "Draw Mohammed drawing in fans, foes". Toronto Sun. Retrieved May 23, 2010.