کرخه

مختصات: ۳۳°۰۵′۴۶″ شمالی ۴۷°۳۱′۳۴″ شرقی / ۳۳٫۰۹۶۱۱°شمالی ۴۷٫۵۲۶۱۱°شرقی / 33.09611; 47.52611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رودخانه کرخه)
کرخه
مکان
کشورایران
عراق
ویژگی‌های ظاهری
سرآب 
 • مکان[[رشته کوه زاگرس] ]شاید بتوان به یقین سرچشمه اصلی رود کرخه را . سراب رود گاماسیاب در نهاوند دانست . تنها رودی که دائمی در جنوب استان همدان هست وشروع حوضه ابریز رود کرخه
 • ارتفاع- متر
دهانهدجله
طول۹۰۰ کیلومتر
دبیمتر مکعب بر ثانیه

کرخه، سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفید رود است. این رود از به هم پیوستن دو رودخانه زال و سیمره در اندیمشک تشکیل شده و پس از طی مسیری نزدیک به ۷۵۵ کیلومتر به تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق می‌ریزد. نام کرخه نامی عربی است .[۱] رودخانه کرخه از شمال به سوی جنوب جریان دارد و پس از گذر از کنار آثار شوش باستان و گذر از منطقه‌ی عبدالخان به سوی باختر تغییر مسیر می‌دهد، در ۴۰ کیلومتری شمال اهواز مسیر آن دوباره تغییر کرده و وارد عراق می‌شود. بزرگ‌ترین سد ایران یعنی سد کرخه بر روی آن ساخته شده‌است.

رود کرخه -اندیمشک- چشم‌انداز زیبای قلعه نصیر- کارگروه مطالعات دوستداران شهر و طبیعت اندیمشک

در دوازدهم فروردین ۱۳۹۸ و در جریان سیل‌های ۱۳۹۸ ایران، دبی رود کرخه در ورودی سد کرخه به ۸٫۴۰۰ متر مکعب در ثانیه رسید.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. Ehlers Eckart. (2011). KARḴEH RIVER بایگانی‌شده در ۱۵ مه ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine Encyclopædia Iranica, December 15.
  2. «سد کرخه دو سیلاب مهیب تاریخ خود را مهار کرده است / هیچ خطری سد را تهدید نمی‌کند / شرایط دائم پایش می‌شود». ایلنا. ۲۰ فروردین ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰ فروردین ۱۳۹۸.

برخی از داده‌ها از GIS development