رها اعتمادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رها اعتمادی (ایران شهریاری)
زادهٔ۱۲ آبان۱۳۶۳
ایران
ملیتایرانی
تحصیلاتفارغ‌التحصیل رشتهٔ جامعه‌شناسی (شاخهٔ مدیا/رسانه) و روان‌شناسی
محل تحصیلدانشگاه UCLA آمریکا
پیشهتهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، ترانه‌سرا
شناخته‌شده برایاشعار، آکادمی موسیقی گوگوش، مستند از تهران تا قاهره، برنامه استیج، مستند رضا شاه
کارهای برجستهمجری برنامه اِستِیج
تلویزیونمن‌وتو

رها اعتمادی (ایران شهریاری) (زاده ۱۲ آبان۱۳۶۳) مجری، کارگردان، تهیه‌کننده و ترانه‌سرای ایرانی است.[۱]

اوایل زندگی[ویرایش]

رها اعتمادی در ۱۲ آبان ۱۳۶۳ در تهران زاده شد. بعد از شش ماه زندگی در ایران، خانوادهٔ او به کشور سوئد مهاجرت کردند و تا ۱۹ سالگی ساکن آنجا بود. او برای تحصیلات دانشگاهی به آمریکا رفت و چهار سال در آنجا اقامت کرد. سپس به لندن مهاجرت کرد.[۲]

در دوران کودکی در رشتهٔ تنیس شروع به فعالیت کرد و در سن ۱۶ سالگی برای نخستین بار از سوی فدراسیون ورزشی برای مسابقات تنیس راهی ایران شد (فقط یک بار به ایران سفر کرده) و در مسابقه مقام سوم را کسب کرد. او مربیگری تنیس را در لندن دنبال می‌کرد. او فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی وجامعه‌شناسی از دانشگاه لس آنجلس آمریکا نیز می‌باشد و بعد به لندن مهاجرت کرد و دوباره به لس آنجلس برگشت و هم‌اکنون آنجا زندگی می‌کند.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

رها اعتمادی یکی از مجریان شبکه من‌وتو و از دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان این شبکه نیز بود. ترانه‌سرایی را از سن ۱۴ سالگی آغاز کرد و از کودکی در محافل شاعرانه و ادبی شرکت داشت.

از جمله کارهای او، می‌توان از آکادمی موسیقی گوگوش، گریتست هیتس، مستند در تبعید، رضا شاه، از تهران تا قاهره، جواب، بهترین‌ها، برنامه استیج و مستند پیشوای آلمان «شب بود» نام برد.

او همچنین ترانه‌سرای برخی از آهنگ‌های آکادمی موسیقی گوگوش، آلبوم حجم سبز، آلبوم اعجاز گوگوش و همچنین همکاری با عارف و سیاوش قمیشی و ترانه‌سرایی چند تک آهنگ دیگر را در کارنامه خود دارد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی با ترانه‌های وی و آهنگسازی سیاوش قمیشی و خوانندگی گوگوش آلبوم ۲۱ منتشر شد.

وی در سال ۲۰۱۷ (پس از ۷ سال همکاری) از شبکه منوتو جدا شد و در حال حاضر در لس آنجلس اقامت دارد و به عنوان مدیر برنامه‌های گوگوش و دوست وی ترانهٔ سرایی فعالیت می‌کند.

در پی اعتراضات مردم ایران به حکومت جمهوری اسلامی برای کشته شدن مهسا امینی، از او ترانه دوباره با صدای شش نفر از خوانندگان زن مشهور ایرانی (گوگوش، لیلا فروهر، دریا دادور، شهرزاد سپانلو، شهره آغداشلو و سوگند) به همراه آهنگسازی بابک سعیدی منتشر شد.

پانویس[ویرایش]

  1. «پشت پرده جدایی رها اعتمادی از شبکه من و تو /فیلم». روزنامه دنیای اقتصاد. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۲۲.
  2. من و تو+- رها اعتمادی و آهنگ نوروزی, retrieved 2019-10-22