رمزنگاری هم‌ریختی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رمزنگاری هم‌ریختی نوعی از رمزنگاری است که به وسیله آن می‌توان بر روی متن رمز، عملیات خاص ریاضی انجام داد و عملیات ریاضی انجام شده عیناً بر روی متن آشکار پیاده می‌شود. برای مثال یک نفر می‌تواند دو عدد رمزشده را با هم جمع کند، و رمزگشایی نتیجه، جمع آن دو عدد را نشان خواهد داد. از جمله کاربردهای رمزنگاری هم‌ریختی می‌توان به سیستم‌های رای امن و بازیابی اطلاعات مخفی اشاره کرد.[۱]

رمزنگاری هم‌ریختی جزئی[ویرایش]

در مثال‌های زیر علامت نشان دهنده رمزنگاری پیام x می‌باشد. مطالب این صفحه از صفحه انگلیسی ویکیپیدیا گرفته شده است.[۱]

Unpadded RSA[ویرایش]

اگر رمزنگاری کلید عمومی RSA پیمانه و توان باشد، در نتیجه رمزنگاری یک پیام به صورت می‌باشد. در نتیجه خصوصیت هم‌ریختی به صورت زیر می‌باشد:

ElGamal[ویرایش]

در ElGamal cryptosystem، در یک گروه ، اگر کلید عمومی باشد که ، و کلید رمز باشد، در نتیجه رمزنگاری یک پیام ، به صورت می‌باشد، که به ازای یک مقدار تصادفی بدست می‌آید. در نتیجه خصوصیت هم‌ریختی به صورت زیر می‌باشد:

Goldwasser-Micali[ویرایش]

در رمزنگاری گلدواسر-میکالی، اگر کلید عمومی به پیمانه و quadratic non-residue x, در نتیجه رمزنگاری یک بیت b به صورت می‌باشد که به ازای مقدار تصادفی می‌باشد. خصوصیت هم‌ریختی به صورت زیر می‌باشد:

نشان دهنده جمع به پیمانه ۲ یا exclusive-or می‌باشد.

Benaloh[ویرایش]

در Benaloh cryptosystem، اگر کلید عمومی در پیمانه m و پایه g و c به عنوان اندازه بلوک، در نتیجه رمزنگاری پیام x به صورت می‌باشد که به ازای مقدار تصادفی است. خصوصیت هم‌ریختی به صورت زیر می‌باشد:

Paillier[ویرایش]

اگر در Paillier cryptosystem، اگر کلید عمومی در پیمانه m و پایه g، در نتیجه رمزنگاری پیام x به صورت می‌باشد که به ازای مقدار تصادفی است. خصوصیت هم‌ریختی به صورت زیر می‌باشد:

موارد دیگر رمزنگاری هم‌ریختی جزئی[ویرایش]

منابع[ویرایش]