رضا کایالپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رضا کایالپ
اطلاعات شخصی
ملیتترکیه‌ای
زاده۱۰ اکتبر ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال)
یوزغاد، ترکیه
پیشهورزشکار
قد۱٫۸۳ متر (۶ فوت ۰ اینچ)
ورزشی
کشور ترکیه
ورزشکشتی
دستهفوق سنگین‌وزن
سبکفرنگی
مربیصالح بورا

رضا کایالپ (انگلیسی: Rıza Kayaalp؛ زادهٔ ۱۰ اکتبر ۱۹۸۹) کشتی‌گیر کشور ترکیه در دستهٔ فوق سنگین کشتی فرنگی است. او در سه دوره پیاپی بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو برندهٔ دو مدال برنز و یک نقره شده‌است. او همچنین قهرمان پنج دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان و نیز برندهٔ مدال طلای بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵ باکو است.

کایالپ در مسابقات قهرمانی کشتی اروپا ده بار به قهرمانی رسیده‌است که از رکوردداران تاریخ این مسابقات به‌شمار می‌رود. از دیگر افتخارات او کسب دو مدال طلا در بازی‌های مدیترانه است.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

المپیک ۲۰۱۶ ریو[ویرایش]

کایالپ در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو در وزن ۱۳۰ کیلو حاضر بود که اروین کارابالو از ونزوئلا، صباح شریعتی از آذربایجان و ادوارد پوپ از آلمان را شکست داد و به مرحله فینال رسید. در مرحله نهایی ۶ بر صفر از میخایین لوپز کوبایی شکست خورد و به مدال نقره رسید.

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷[ویرایش]

کایالپ در وزن ۱۳۰ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که مؤمن جان عبدالله‌یف از ازبکستان، کیریال هریشچانکا از بلاروس و اسکار پینو از کوبا را شکست داد و به مرحله فینال رسید. در مرحله نهایی توانست با غلبه بر هیکی نابی استونیایی، مدال طلا را بدست آورد.

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹[ویرایش]

کایالپ در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که یاسمانی آکوستا از شیلی، منگ لینگ‌ژی از چین، یاکوبی گاجایا از گرجستان و ادوارد پوپ از آلمان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال اسکار پینو از کوبا را شکست داد و مدال طلا وزن ۱۳۰ کیلوگرم را بدست آورد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو[ویرایش]

کایالپ در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو حاضر بود که در کشتی‌های اول و دوم مانتاس کنیستاتاس از لیتوانی و ادوارد پوپ از آلمان را شکست داد اما در نیمه نهایی به میخایین لوپز از کوبا باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی امین میرزازاده از ایران را شکست داد و مدال برنز وزن ۱۳۰ کیلوگرم را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳[ویرایش]

کایالپ در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات اولکساندر چرنتسکی از اوکراین، آلین الکسوج از رومانی و مومن‌جان عبدالله‌یف از ازبکستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال امین میرزازاده از ایران شکست خورد و صاحب گردن آویز نقره شد.

افتخارات[ویرایش]

المپیک[ویرایش]

قهرمانی جهان[ویرایش]

قهرمانی اروپا[ویرایش]

بازی‌های اروپایی[ویرایش]

محرومیت[ویرایش]

رضا کایالپ به خاطر اظهارات نژادپرستانه‌ای که در اوت ۲۰۱۳ علیه ارمنی‌ها و یونانیان داشت شش ماه از سوی فیلا تعلیق شد. کایالپ هنگام ناآرامی‌های پارک گزی، در پیام‌های اینترنتی خود به ارمنی‌ها و یونانی‌ها بی‌احترامی کرده‌بود.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «فیلا، «رضا کایالپ» را شش ماه محروم کرد».